چکیده:
بناهای آرامگاهی ایران در دورههای پس از اسلام نیز در قالب ساخت مقابر باشکوه بر سر گور اولیای مذهبی و گاه شاهان و افراد مشهور، رواج پیدا کرد. ایران ازجمله کشورهایی است که از زمان بسیار دور، جزء تمدنهای کهن بوده و در دورههای مختلف متناسب با شرایط، بر معماری دیگر کشورها و بهخصوص همسایگان خود تاثیر داشته که البته در اعصار مختلف، قدرت و شدت آن متفاوت بوده است. در این پژوهش سعی بر این بود که ویژگیهای نقوش زرتشتی بناهای آرامگاهی جمهوری آذربایجان _ در دورۀ ایلخانی_ بررسی شود. این پژوهش با هدف معرفی تزئینات مقابر شاخص منطقۀ جمهوری آذربایجان و مفاهیم آن انجام شده است. سوال پژوهش: چه نقوش و مفاهیم زرتشتی در معماری آرامگاهی جمهوری آذربایجان بهکاررفته است؟ در این پژوهش روش تحقیق تاریخی _ تفسیری است. شیوۀ جمعآوری اطلاعات بر پایۀ مطالعات کتابخانهای و بررسی میدانی بناهای آرامگاهی منطقه است. نتایج این مطالعه نشان داد که در مقابر این منطقه از عناصر تزئینی زرتشتی مختلفی ازجمله نقوش بهکاررفته شامل نقوش هندسی، گیاهی، حیوانی و... است.
During the post-Islamic periods, Iran's tomb buildings gained popularity through the construction of magnificent tombs above the graves of religious saints, as well as kings and famous individuals. Iran, having been a part of ancient civilizations for a significant period, has had a profound influence on the architectural styles of neighboring countries in different historical eras. This particular research aims to explore the characteristics of Zoroastrian motifs found in the tomb buildings of the Republic of Azerbaijan during the Ilkhanid period. The objective of this study is to introduce the decorative elements present in the tombs of the Republic of Azerbaijan and elucidate their respective meanings. The research question guiding this investigation is as follows: What Zoroastrian motifs and concepts are employed in the tomb architecture of the Republic of Azerbaijan? The research approach adopted for this study is historical-interpretive, with information collection primarily relying on library research and on-site investigations of tomb structures within the region. The findings of this study reveal the presence of various Zoroastrian decorative elements in the tombs of this area, including geometric patterns, plant motifs, animal representations, and more.