چکیده:
هدف: شکایات مربوط به قصور پزشکی و تخلفات حرفه ای شاغلین حرفه پزشکی و رشته های وابسته، یکی از دغدغه های مهم امروز جامعه پزشکی ایران است، هرچند درحقوق موضوعه ایران تقصیر مبنای منحصر مسئولیت نیست اما نقشی که در مسئولیت مدنی دارد قابل انکار نیست. نقش تقصیر در مسئولیت های مبتنی بر تقصیر، شرط تحقق مسئولیت مدنی است و در مسئولیت های مطلق، باعث می شود تا زیان دیده راه دیگری جهت اقامه دعوی بیاید و در مسئولیت هایی که قانون گذار تقصیر خوانده رامفروض می داند، زیان دیده اصولا نیازی به اثبات تقصیر جهت مطالبه خسارت ندارد. در نظام کامن لا نیز مسئولیت مدنی مبنای منحصری ندارد. با مطالعه در این نظام حقوقی دیده می شود گاه دادگاه ها بر اساس مسئولیت مطلق رای داده اند و در مواردی نیز وجودتقصیر را برای تحقق مسئولیت ضروری تلقی کرده اند. اکنون این پرسش فراروی پژوهش است که «ادله قرآنی و حقوقی مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان در دو نظام حقوقی ایران و کامن لا چیست؟» از این رو هدف پژوهش آن است که ادله قرآنی و حقوقی مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان را در دو نظام حقوقی ایران و کامن لا بررسی و تحلیل نماید چه اینکه نظام حقوقی ایران برگرفته و مبتنی بر فقه، قرآن و ادله شرعی است از این رو بررسی ادله قرآنی در این خصوص از اهمیت بسزایی برخوردار است.
مواد و روشها: این پژوهش با روش مطالعات کتابخانهای و به شیوه توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است که با مراجعه به قرآن کریم و ادله حقوقی اطلاعات لازم به دست آمده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان میدهد که آیاتی از قرآن کریم بر ممنوعیت ضرر رساندن به دیگران و ظلم کردن به دیگران دلالت دارد مانند آیات شریفه«وَمَنْ یَفْعَلْ ذَلِکَ عُدْوَانًا وَظُلْمًا فَسَوْفَ نُصْلِیهِ نَارًا وَکَانَ ذَٰلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسِیرًا»(نساء:30) و« لَا تُضَارَّ وَالِدَهٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ»(بقره:233). مستنبط از آیه «حرمت ظلم کردن» مسـتلزم کشـف حکـم وضـعی«ضمان» است؛ زیرا ممنوعیت ظلم با زدودن آثار ظلم ملازمـه دارد. بـه عبـارت دیگـر، همانگونه که ظلم ممنوع است، از میانبردن آن و آثارش لازم میباشد و این به معنـای اشتغال ذمه متصرف به جبران خسارت زیاندیده اسـت.
نتیجه گیری: از نظر حقوقی نیز مهم ترین و شایع ترین عاملی که منجر به محکومیت کادر معالج و الزام به جبران خسارت می گردد عدم رعایت اصول و موازین علمی یعنی همان استانداردهای درمانی مورد انتظار است که این استانداردها را نیز عرف جامعه پزشکی و پیراپزشکی تعیین می کند. در حقوق کامن لا مسئولیت پزشک، مبتنی بر تقصیر است، اما در رابطه با خساراتی که پزشک در برابر بیمار مسئول است باید در نظر داشت که حقوق انگلستان لزوم تحقیق زیان، هم در قلمرو قرارداد و هم در خارج از قرارداد منوط به آن است که خسارتی به دیگری وارد شده باشد.تحقیق حاضر به روش تحلیلی و توصیفی با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای می باشد و هدف از ارائه آن مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان ، قصور و تخلفات و جبران خسارت در نظام پزشکی و پیراپزشکی در دونظام حقوقی (ایران و کامن لا) می باشد.
Purpsoe: Complaints related to medical malpractice and professional misconduct of medical professionals and related fields is one of the most important concerns of the Iranian medical community today. The role of fault in liability-based liability is a condition for the realization of civil liability, and in absolute liability, it causes the injured party to find another way to file a lawsuit, and in liabilities that the legislator presumes to be guilty, the injured party basically needs Proof of guilt for claiming no damages. In the common law system, civil liability does not have a unique basis. A study of this legal system shows that sometimes the courts have ruled on the basis of absolute responsibility and in some cases they have considered the existence of fault necessary to fulfill the responsibility. Now the question arises in the research that "What are the Quranic and legal arguments for the responsibility of physicians and paramedics in the two legal systems of Iran and common law?" Therefore, the purpose of this study is to study and analyze the Quranic and legal arguments of the responsibility of physicians and paramedics in the two legal systems of Iran and common law, because the Iranian legal system is based on jurisprudence, Quran and religious evidence. The Qur'an is very important in this regard.
Materials and Methods: This research has been carried out by the method of library studies and in a descriptive-analytical manner, which has been obtained and analyzed by referring to the Holy Quran and legal arguments.
Findings: The results show that the Church's ban on harming others and oppress others indicate such verses "I Yfl less apt Dvana Vzlma Fsvf Nslyh Nara and minerals less apt Ali Ali Ysyra" (An-Nisa ': 30) and "La تضار والده بولدها ولا مولود له بولده ”(Al-Baqarah: 233). Derived from the verse "the sanctity of oppression" requires the discovery of the status of "guarantee"; because the prohibition of oppression is associated with the removal of the effects of oppression. In other words, just as oppression is forbidden, it is necessary to eliminate it and its effects, and this means that the occupier is obliged to compensate the injured party.
Conclusion: From a legal point of view, the most important and common factor that leads to the condemnation of the medical staff and the obligation to compensate for damages is non-compliance with scientific principles and standards, ie the expected treatment standards, which are also determined by the medical and paramedical community. He does. In common law, the doctor's liability is based on fault, but with regard to the doctor's damages to the patient, it should be borne in mind that UK law requires that damages be investigated, both within and outside the contract. Damage to another. The present study is an analytical and descriptive method based on library studies and its purpose is to present the responsibility of physicians and paramedics, negligence and violations and compensation in the medical and paramedical system in the two legal systems (Iran and Kamen La) is