چکیده:
تذهیب از هنرهای تزئینی ایرانی- اسلامی است که در نسخه های ادوار مختلف قابل مشاهده است و هنرمندان آثار نفیس قابل توجهی در این زمینه خلق کرده اند. دوره صفوی و قاجار هر کدام به فراخور شرایط زمانه و تاریخی خاص خود، بستری را برای پیشرفت هنرتذهیب فراهم نمودند و بدین ترتیب بررسی و ارزش گذاری ویژگی های سبکی آثار هر دوره و حجم تولید آنها قابل توجه می نماید. در این راستا، ابتدا تصاویری از کُتب خطی مذهب موجود در موزه ها(موزه ملی ملک، مجلس شورای اسلامی و موزه رضا عباسی و هنرهای تزیینی اصفهان)و نمونه های چاپیِ در دسترس انتخاب گردید و از نظر نقشمایه های تزئینی، ترکیببندی و چگونگی کاربست آنها در تزیینات متن، سرلوح و حواشی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین ویژگیهای کلی سبک تذهیب کتب در دوره صفوی و قاجاریه مورد تحلیل و مقایسه قرار گرفتند. در دوره صفوی به دلیل حمایت مالی و نیز معنوی، شاه، بزرگان و اشراف، تولید آثار تذهیب در شمارگان بالا و در نهایت ظرافت و زیبایی انجام پذیرفته است. در اواخر دوره صفویه به دلیل کاهش حمایت دربار خلق آثار تک برگی رواج پیدا می کند. در اوایل دوره قاجار تذهیب نسخه ها از اصول تذهیب نظایرشان در دوره صفوی پیروی نمود و به مرور زمان با تأثیر از شرایط زمانه خود، ویژگی هایی بصری و فنی ویژه ای نظیر رواج روحیه اشرافی گری در جامعه، استفاده بسیار از رنگ طلا و تکنیک مُرصع را در تذهیب به دنبال داشت. شیوه پژوهش تحلیلی-توصیفی و روش گردآوری اطلاعات متنی و تصویری اسنادی است.
The illuminated manuscript is an Iranian-Islamic decorative art that it can be seen in different
versions and artists have created the remarkable exquisite works. The Safavid and Qajar
dynasties, each with their historical conditions, have provided a platform for the development of
art, and thus the investigating and evaluation of the stylistic attributes of the works are
remarkable in each period and their volume of production.
In this regard, first we were selected the images of religious books in the museums and
available print samples in terms of decorative elements, and examined the composition and how
they were used in text decorating, frontispiece and margins. Also, the general features of the
style of illuminating books were analyzed and compared in Safavid and Qajar dynasty. During
the Safavid period, due to the financial and spiritual support of the king, elders and aristocracy,
the production of illuminated works have been made in high numbers and, ultimately, elegance
and beauty. At the end of the Safavid period, it is becoming widespread due to the decreasing
in the protection of the court for the creation of monolingual works. In the early Qajar period, the
illuminated manuscript of the editions are followed the Safavid samples in their principles and,
over time, influenced by the circumstances of its time, possessed various visual and technical
characteristics, such as the spread of the arrogance spirit in the society, the use of much of the
golden color and the technique of the rhythm in the illuminated manuscript. This research has
an analytical-descriptive method and its data gathering is the textual and documentary
information.