چکیده:
تفسیر "معارج التفکّر ودقائق التدبّر" للشیخ عبدالرحمن حسن حبنّکة المیدانی من التفاسیر المعاصرة للقرآن الکریم. وهو قبل أن یقوم بتفسیر تدبّری للقرآن الکریم، کتب قواعد أساسیة للتدبّر فی هذا الکتاب العظیم تحت عنوان "قواعد التدبّر الأمثل لکتاب الله عزّ وجلّ" جمع فیه أربعین قاعدة للتدبّر والتأمل فی کتاب الله واعتمد فی کثیر منها علی الإعجاز البیانی والجوانب البلاغیة فی القرآن الکریم. وقد کتب المیدانی تفسیره علی منهج هذا الکتاب وبحسب ترتیب النزول وبرؤیة تدبّریة لایکتفی فیها بشرح المفردات وبیان المعنی وإیضاحه، بل یغوص فی دلالات الألفاظ وسبر المعانی وبیان ارتباط الجملة القرآنیة بموضوع السورة، وارتباطها الموضوعی بما تفرّق فی القرآن الکریم، ویحقق حول اقتضاءات النص ولوازمه وروابطه الفکریة، کما یحقق حول الوجوه البلاغیة والغرض الفکری منها. ومن الموضوعات المهمّة التی تدبّر فیها الشیخ کثیرا هی جوانب إعجاز القرآن المختلفة مؤکّدا علی الإعجاز البیانی والجانب البلاغی. ففی آخر أکثر السور القرآنیة کتب ملحقا تحت عنوان "مستخرجات بلاغیة من سورة... "، تحدّث فیها عن نفائس بلاغیة کثیرة، منها ما یتعلّق بعلم المعانی ومنها ما یتعلّق بعلمی البیان والبدیع. ویهدف هذا البحث إلی دراسة الإعجاز البیانی والجوانب البلاغیة للقرآن الکریم فی المجلد الخامس عشر من تفسیر "معارج التفکّر ودقائق التدبّر" للشیخ عبدالرحمن حسن حبنّکة المیدانی. والمنهج المتبع فی هذه الدراسة هو المنهج الوصفی التحلیلی. وتشیر نتائج البحث إلی أن الموضوعات البلاغیة التی درسها وناقشها الشیخ المیدانی فی المجلد الخامس عشر من تفسیره، ومعظمها تختص بعلم المعانی وبعضها تختص بعلم البیان و البدیع، فهو لم یکتف فی ذلک بما جاء فی التفاسیر الأخری، وإنَّما استخدم بعض الأحیان مصطلحات جدیدة فی هذا المجال.
The Quranic exegesis provided by Sheikh Abd al-Rahman Hassan Habannaka al-Maidani in Ma’arij al-Tafakkur wa Daqa’iq al-Tadabbur is a contemporary interpretation of the Noble Quran that has been authored with a new reflective approach. Before providing a contemplative exegesis of the Noble Quran, the author had written a book entitled Qawa’id al-Tadabbur al-Amthal li al-Kitab Allah azz wa Jall, where he had formulated forty fundamental rules for reflection and contemplation of the Quran, emphasizing the expressive miracle of the Quran and its rhetoric aspects. Adopting a reflective approach, Maidani has based his exegesis on the rules in the latter book and on the order of revelation of the verses. Not only does he explain the vocabulary and the meanings of the verses there, but he also reflects on the connotations of the words and their relationships with the topics of the chapters and other verses, and investigates the requirements, intellectual connections, and rhetoric aspects of the texts. An important topic that the author has contemplated is the expressive miracle and the rhetoric aspects of the Noble Quran. For that reason, he has concluded most of the chapters with an appendix on its rhetoric points, where he has examined and analyzed topics concerning word order, figures of speech, and embellishments. This research seeks to investigate the expressive miracle and rhetoric aspects of the Noble Quran in Volume 15 of Ma’arij al-Tafakkur wa Daqa’iq al-Tadabbur with a descriptive-analytical method. The results demonstrate that most of the rhetoric topics addressed in this volume of the exegesis concern word order, and some pertain to figures of speech and embellishments, where the author has applied innovations in some cases as well as citations from other exegeses.