چکیده:
انّ الاهتمام بالطفل وقضیه الطفوله قد کان موجودا طوال التاریخ باعتباره نموذجا اجتماعیا قبل ظهور علم الاجتماع المعرفی. حاول البحث الراهن دراسه آراء الامام محمد الغزالی وافکاره حول الطفوله لمعرفه مدی اهتمامه بمرحله الطفوله من حیاه الانسان. وفی حال کان هناک اهتمام من الامام الغزالی بموضوع الطفوله فما هی آراوه حول الموضوع وما هی افکاره حول سن الطفوله وطبیعه الطفل والکیانات الاجتماعیه، وخصائص مرحله الطفوله ونقاط ضعفها وقوتها. یعدّ الامام ابو حامد الغزالی من المفکرین المشهورین فی القرن الخامس الهجری، وقد کانت آراوه فی مجال التعلیم والتربیه والفکر الالهی والانسانی لها تاثیر کثیر علی من تبعه من المفکرین والمهتمین بالمجال التربوی. هذه الدراسه تمت وفق المنهج الاسنادی الوثائقی، وتشمل الوثائق المدروسه نوعین من الاسناد؛ النوع الاول والنوع الثانی. اظهرت النتائج بان الغزالی قد اهتم بموضوع الطفوله ورای ان طبع الطفل هی طبع طاهر وبعید عن الذنوب والمعاصی. والاطفال یمکن تعریفهم علی اساس کیانین اثنین الاول کیان الاسره والثانی کیان "المکتب" او المدرسه، وکل من هذین الکیانین یقومان بتعلیم الطفل وتادیبه وتربیته. الطفل یتسم بصفات مثل ضعف العقل وروح التقلید والنقص، وبوجوده ضمن المجتمع فهو یتعلم ویتاثر من الکبار الذین یحیطون به. یری الغزالی ان مرحله الطفوله تبدا منذ انعقاد النطفه وتنتهی هذه المرحله لدی الاناث عند سن الرشد والبلوغ (9 سنوات هجریه کامله)، ولدی الذکور تنتهی فی سن السادسه عشر، وبعد هذه المرحله یمکن للانثی والذکر الدخول فی عالم الحیاه الزوجیه وبعباره اخری الدخول فی عالم الکبار. قادت النتائج الباحثین الی الاعتقاد بان الغزالی کان عند حدیثه عن الطفوله یستهدف طفوله الذکر اکثر من طفوله الانثی وکان یقصد بالطفل الولد الی حد کبیر.
Attention to child and childhood has existed throughout history as pre-sociological paradigms. The present study tries to retrospectively examine Ghazali’s views on child and childhood, and measure the importance he gave to this issue. Al-Ghazali is one of the well-known thinkers of the fifth century AH, whose views on education and divine-human thought have greatly influenced the future. This study is conducted using the documentary method. The studied documents included primary and secondary sources. The results show that Ghazali, while paying attention to child and childhood, considers the nature of children to be pure and innocent. These children are understood under the banner of two institutions of family and "high school" (school), both of which are responsible for raising and educating children. The child has characteristics such as weakness of intellect, imitation and imperfection, which are placed in the process of socialization on the one hand by adults with the power of education and discipline. Al-Ghazali considers the beginning of childhood from the time of sperm formation to the end of puberty for girls and the age of sixteen for boys, from which they can enter into married life, in other words, the world of adulthood. The findings led the researcher to conclude that al-Ghazali, despite his use of the concept of "child," focused on children-boys rather than children-girls.