چکیده:
هدف: رشد روزافزون تکنولوژی و علم هوش مصنوعی، موجب شده است تا استفاده از آواتارها در بازاریابی، بهصورت گستردهای افزایش یابد؛ این در حالی است که مفهوم و الگوی علمی بازاریابی آواتار، در پژوهشهای قبلی مشخص نشده است؛ به همین منظور، پژوهش حاضر با هدف مفهومسازی و ارائه الگوی بازاریابی آواتار در ایران اجرا شده است. روش: این پژوهش از نظر هستیشناسی مبتنی بر پارادایم تفسیری است، از لحاظ روششناسی در دسته پژوهشهای اکتشافی قرار میگیرد، برحسب دادهها کیفی و مبتنی بر تکنیک دادهبنیاد و رهیافت اشتراوس و کوربین است و از نظر هدف بنیادی و کاربردی محسوب میشود. برای گردآوری دادهها از دو روش مطالعات کتابخانهای، اسنادی و مصاحبه نیمهساختاریافته، استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه خبرگان مفاهیم نوین مدیریت بازاریابی و هنر بودند که بهعنوان استادتمام یا دانشیار دانشگاه، در این رشته سابقه تدریس چندساله داشتند. شیوه نمونهگیری نیز گلوله برفی هدفمند بود. یافتهها: یافته نخست این پژوهش، دستیابی به ویژگیهای اصلی آواتار در بازاریابی است که بر دو عامل مبتنی است: رئالیسم رفتاری و رئالیسم بصری برای درک مصرفکننده. یافته بَعدی آن، ارائه مدل بازاریابی آواتار است که 368 مفهوم و 38 مقوله را دربرمیگیرد و مبتنی بر شش بُعد شرایط علی، زمینهای، مداخلهای، پدیده اصلی، راهبردها و پیامدهاست. نتیجهگیری: نتایج مبین این بود که آواتارها قادرند که با شبیهسازی رفتاری انسانها در بازاریابی با استفاده از علم داده و هوش مصنوعی، دقت و صحت در تماس با مشتری را افزایش دهند و در موقعیتها و روندهای برنامهریزینشده، عملکردی مثبت و شایسته در جهت اشاعه بازاریابی محصولات و خدمات ارائه کنند.
Objective: The increasing development of technology and science of artificial intelligence has led to an increase in the use of avatars in marketing on a large scale, while the concept and scientific model of avatar marketing in previous research has not been identified, On the other hand, the growth of one-dimensional graphic and artistic approach to the structure of avatars has caused the nature of avatars and their communication styles with customers to be formed only on the visual axes and mental fantasies of its designers, most of which are rooted in brand logos or nostalgic advertising structures. This is while avatars, like the brand of a product, are considered alive and should have an acceptable and standard basis and principles that are formed from the concepts of marketing, branding and effective communication with customers. Given that there are no guidelines for designing or using avatars for business purposes and digital branding of a business, it seems that there is a research gap around the main concept of avatars in marketing and how to build and implement it. so this study aims to conceptualize And presenting the avatar marketing model has been done in Iran.Method: This research is ontologically based on the interpretive paradigm, methodologically in the category of exploratory research, in terms of data, qualitative, based on the approach of Strauss and Corbin, the data technique is fundamental and in terms of purpose, fundamental and applied . Two methods of library studies, documentary and semi-structured interviews were used to collect data. The statistical population is all experts in new concepts of marketing and art management who have several years of teaching experience in this field as a full professor or associate professor. The sampling method was also targeted in the form of snowballs.Findings: The first finding of this study is to achieve the main features of avatars in marketing, which is based on two factors of behavioral realism and visual realism for consumer perception. Context, intervention, main phenomenon, strategies and consequences.Conclusion: The results showed that avatars are able to simulate human behavior in marketing using data science and artificial intelligence, increase the accuracy of contact with the customer and during unplanned conditions and processes, a positive and worthy performance in Provide products and services for marketing. In line with the results of this study, all business owners and brands who are interested in using modern technologies for targeted and intelligent marketing purposes, it is recommended to first enter the avatar marketing scene to know the tastes and interests of their target market customers and then In accordance with the discovered behavioral and cultural characteristics, design an avatar appropriate to and in accordance with these characteristics in order to improve the effectiveness of avatars in the field of marketing a brand's products and services.