چکیده:
پیشرفتهای اخیر در علوم رایانه، شبکه و مخابرات فرصتهای جدیدی برای بهکارگیری شبیهسازی و بازی به عنوان ابزاری روششناسانه برای بهبود مدیریت بحران ارائه میکند. برای ارائه بهروزرسانی سناریوها به بازیکنان در قالب «خبر» و ابلاغ توجیههای از پیش ضبط شده به بازیکنان توسط خبرگان میتوان از فیلمهای ویدئویی استفاده کرد. سازمانهایی که مسئولیت مدیریت بحران را بر عهده دارند هم اکنون در حال بهکارگیری این فناوریها در ساخت سامانههای مدیریت بحران برای هماهنگ کردن پاسخ به بحران، پشتیبانی از تصمیمها در خلال بحران و پشتیبانی از فعالیتهای پیش و پس از بحران هستند. یافتههای مقاله گویای این است که؛ سامانههای مدیریت بحران چنانچه با ذهنیت بازی طراحی شوند میتوانند به آسانی در وضعیت شبیهسازی مورد استفاده قرار گیرند تا بتوان بازی مدیریت بحران را به مرحله اجرا گذارد. چنین کاربردی از سامانه همچنین فرصتهایی را در اختیار کارکنان قرار میدهد که با استفاده از همان ابزارهای موجود در بحران واقعی، برای بحرانهای حقیقی تمرین کنند. در این مقاله، ضمن معرفی زمینه استفاده از شبیهسازی و بازی در آموزش مدیریت بحران، توصیفی از معماری شبیهسازی و بازی ارائه شده و به یک مطالعه موردی برای نمایش چگونگی بهکارگیری محیط مجازی در آموزش مدیریت بحران پرداخته است.
Recent advances in computers, networking, and telecommunications offer new opportunities for using simulation and gaming as methodological tools for improving crisis management. Videos can be used to present scenario updates to players in “newscast” format and to present pre-taped briefings by experts to players. Organizations responsible for crisis management are already using such technologies in constructing crisis management systems (CMSs) to coordinate response to a crisis, provide decision support during a crisis, and support activities prior to the crisis and after the crisis. The findings of the present study reveal that if designed with gaming in mind, the CMSs could be easily used in a simulation mode to play a crisis management game. Such a use of the system would also provide personnel with opportunities to rehearse for real crises using the same tools they would have available to them in a real crisis. In this paper, we provide some background for the use of simulation and gaming in crisis management training, describe an architecture for simulation and gaming, and present a case study to illustrate how virtual environments can be used for crisis management training.