چکیده:
إنّ الدّراسـة الأسـلوبیة منـهج من المناهج اللغویة الحـدیثة التی ظهـرت جراء التطـورات اللّسـانیة التی عرفتها القـرون الأخیرة. وهی استراتیجیة لاکتساب القوة علی إنتاج المعنی الذی یفجر طاقة اللغة ویضع عناصرها فی مواقع جمالیة ﻣﻨﺰﺍﺣﺔ ﻋﻦ ﺍلمعیار ﺍﻟﻠﻐﻮی تخلق سمات أسلوبیة ودلالیة قیمة للنص. فالأسلوبیة هی فی الأصل دراسة لغویة تعتمد علی تحلیل الظواهر اللغویة وبنیة النص وفقًا لمستویات مألوفة. فی السیاق ذاته، هناک نصوص أدبیة ملتزمة أُنشدت فی حب أهل البیت ولا سیما الإمام علی (ع) ومنها غدیریة أبی تمام الطائی فی مدح الإمام علی (ع) وتفضیله فی الخلافة والولایة؛ فمن هذا المنطلق، تناولنا هذه القصیدة الغدیریة بکلیتها معتمدین علی المنهج الأسلوبی، بما فیه من المستویات الفکریة والصوتیة والنحویة والبلاغیة، بغیة الکشف عن جمال أسلوب الشاعر فی التعبیر عن أفکاره تجاه الإمام علی (ع) وتفضیله علی الآخرین فی واقعة الغدیر. تشیر نتائج البحث إلی هیمنة الأصوات المجهورة علی المهموسة، وذلک بسبب رغبة الشاعر فی الإجهار بغضبه وتفجیر آلامه ومعاناته؛ بحیث اصطبغت موسیقاه بصبغة صوتیة جهوریة عمیقة. وقادت عاطفة الشاعر الجیاشة إلی استخدام الجملات الفعلیة أکثر من الجملات الاسمیة بشکل عام، حیث أضفت علیها لونًا من الحرکیة والدینامیکیة. وألقت الأسالیب الخبریة ظلالها علی القصیدة؛ إذ إنّ الشاعر أراد أن یخبر عن قضیة هامة وهی إثبات الخلافة لعلی بن أبی طالب (ع) وما ﻭﻗﻊ ﺑﺄﻫﻞ بیته ﻓﻲ الغدیر وﻛﺮﺑﻼء؛ إذن فمال الأکثر إلی الأفعال الماضیة المرتبطة بسیاق الخطاب السردی فی الغدیریة.
مطالعه سبک شناختی یکی از روشهای زبانی مدرن است که در نتیجه تحولات زبانی قرنهای اخیر پدیدار شد. این یک استراتژی برای به دست اوردن قدرت تولید معنایی است که انرژی زبان را منفجر می کند و عناصر ان را در موقعیتهای زیباشناختی خارج از فرم معیار زبان قرار میدهد که منجر به ویژگیهای ارزشمند سبکی و معنایی متن میشود. سبکشناسی در اصل یک مطالعه زبانی مبتنی بر تجزیه و تحلیل پدیده های زبانی و ساختار متن، با توجه به سطوح زبانی معمول است. در همین زمینه، قصاید ادبی متعهدی وجود دارد که در عشق به اهل بیت، به ویژه امام علی (ع) سروده شده است، از ان جمله، میتوان به غدیریه ابی تمام طايی در مدح امام علی (ع) و تفضیل او در خلافت و ولایت اشاره کرد؛ از این منظر، ما با تکیه بر رویکرد سبکی، مبتنی بر سطوح مختلف فکری، اوایی، دستوری و بلاغی، به بررسی این غدیریه پرداخته ایم تا زیبایی سبک شاعر در بیان افکار خود نسبت به امام علی (ع) و ترجیح او بر دیگران در واقعه غدیر بیشتر اشکار شود. نتایج تحقیق حاکی از تسلط صداهای بلند بر زمزمه ها، به دلیل تمایل شاعر برای ابراز خشم و انفجار درد و رنج او است. به طوری که موسیقی کلام او لحنی بلند و عمیق وکشیده به خود گرفته است. اشتیاق پرشور شاعر، او را بر ان داشت تا از جملات فعلیه بیشتر از جملات اسمیه به طور کلی استفاده کند و به انها رنگ حرکت و پویایی ببخشد. روشهای روایی و خبری بر قصیده سایه افکنده است؛ زیرا شاعر میخواهد از مسالهای مهم که تایید خلافت برای علی بن ابی طالب (ع) است خبر بدهد؛ و نیز انچه را که بر خانوادهاش در حادثه غدیر و کربلا گذشت، روایت کند؛ بنابراین، بیشتر به افعال ماضی در ارتباط با زمینه روایی گفتمان در غدیریه تمایل نشان داده است.
Stylistic study is one of the modern linguistic methods that emerged as a result of linguistic developments in recent centuries. It is a strategy to gain the power to produce meaning that explodes the energy of language and places its elements in aesthetic situations outside the standard form of language, leading to valuable stylistic and semantic features of the text. Stylistics is essentially a linguistic study based on the analysis of linguistic phenomena and the structure of the text, according to common linguistic levels. In this regard, there are committed literary poems that have been written in love with the Ahl al-Bayt, especially Imam Ali (AS), including Ghadiriyya Abi Tamam Ta'i in praise of Imam Ali (AS) and his elaboration in He mentioned the caliphate and the province; From this perspective, we have studied this Ghadiriyeh by relying on a stylistic approach, based on different levels of thought, phonetics, grammar and rhetoric, in order to express the beauty of the poet's style in expressing his thoughts towards Imam Ali (AS) and his preference over others. Be more apparent in the Ghadir incident. The results of the research indicate that loud voices dominate the whispers, due to the poet's tendency to express anger and explode his suffering So that the music of his words has taken on a long, deep and drawn tone. The poet's passionate enthusiasm led him to use current sentences more than noun sentences in general and to give them color and dynamism. Narrative and news methods have overshadowed the ode; Because the poet wants to inform about the important issues that are the confirmation of the caliphate for Ali ibn Abi Talib (AS); And to narrate what happened to his family in the incident of Ghadir and Karbala; Therefore, it has shown more tendency to past tenses in relation to the narrative context of discourse in Ghadiriyeh.