چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مدل کسبوکار پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی و بهطور خاص فیلیمو، بر اساس مدل کسبوکار استروالدر است.روش: این پژوهش از نظر ماهیت اکتشافی، از نظر سنجش روش کیفی و از نظر هدف کاربردی است. در این پژوهش از روش نمونهگیری غیرتصادفی گلوله برفی استفاده شده است. جامعه هدف این پژوهش خبرگان رسانهای، کارشناسان و مدیران پلتفرمهای نوین رسانهای و صاحبنظران حوزه کسبوکار رسانهای در شبکه نمایش خانگی کشور بودند که با 15 نفر از آنها مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفت و مصاحبهها تا زمان اشباع نظری ادامه یافت. روش تجزیهوتحلیل دادهها نیز تحلیل مضمون بوده است.یافتهها: پس از پیادهسازی مصاحبهها، تحلیل و کدگذاری باز و سپس کدگذاری محوری صورت گرفت. بدین ترتیب ارزشهای پیشنهادی، بخشبندی مشتریان، کانالهای توزیع، روابط با مشتریان، فعالیتهای کلیدی، منابع کلیدی، مشارکتهای کلیدی، ساختار هزینه و جریانهای درآمدی پلتفرم شبکه خانگی فیلیمو احصا شد.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که ارزشهای پیشنهادی فیلیمو عبارتاند از: محتوای مناسب، حق انتخاب محتوا، سهولت دسترسی و تجربه کاربری مناسب. دستهبندی مخاطبان فیلیمو، تمامی گروهها از کودک تا بزرگسال را دربرمیگیرد. کانالهای توزیع فیلیمو در قالب تبلیغات (از تبلیغات دهانبههان تا شبکههای اجتماعی) است. روابط فیلیمو عبارتاند از: تولید محتوای متناسب با مشتری، تبلیغات، تجربه کاربری مناسب، برخورداری از پشتیبانی آپارات و بازخورگیری کمابیش ضعیف. فعالیتهای کلیدی فیلیمو توسعه زیرساخت فنی و انسانی، تولید محتوای با کیفیت، بازاریابی و تبلیغات و پیگیری مالکیت معنوی را شامل میشود. منابع کلیدی فیلیمو عبارتاند از: مالی و انسانی، تجهیزات و زیرساخت، مخاطبان، محتوا و تبلیغات. شرکای کلیدی فیلیمو کارگردانها و تهیهکنندگان، مؤسسههای تولیدکننده فیلم و سریال، شرکتهای مخابراتی، اینترتی و نهادهای دیگر هستند. ساختارهای هزینهای فیلیمو عبارتاند از: تولید و خرید محتوا، منابع انسانی، پشتیبانی و زیرساخت و بازاریابی. فیلیمو چندین جریان درآمدی همچون اشتراک، تبلیغات و اسپانسری دارد. همچنین سایر عوامل کلی مؤثر بر موفقیت فیلیمو عبارتاند از: شبکه قوی، هوشمندی و زمانشناسی، دغدغه اجتماعی و تجربه موفق قبلی.
ObjectiveNowadays, the increasing growth of technology and the significant impact of the media have led the global towards the use of new and interactive media. One of these media that has started to move towards progress in the world in recent years is video-on-demand services. The activity of these platforms in our country has expanded at a remarkable speed in the past years, and especially during the outbreak of the Coronavirus, it has shown that it can overtake its traditional competitors, such as television and cinema, and even foreign competitors; As the report shows that in 1400, the number of active installations of the Netflix platform by Iranian users is only 10 million users.According to the reports received on the bandwidth consumption of VOD platforms, Alexa rank, application installation statistics and other comparable criteria, "Filimo" has the largest share with about 65% of Iran’s VOD market. The present research aims to identify the business model canvas of streaming media platforms based on the business model of Osterwalder (case study: Filimo).One of the most complete business models that is used more than any other model in the world is Osterwalder’s business model canvas. A business model is a template for developing a model for a new business or registering an existing model used in a business. According to Osterwalder's definition, a business model is a conceptual tool that includes a set of elements and their relationship and shows the company's logic for generating revenue. OSterwalder's business model consists of nine main components, which are: value proposition, customer segments, channels, customer relationships, key resources, key activities, key partnerships, revenue streams, and cost structure.Research MethodologyThis research is exploratory in nature, qualitative in terms of measuring method, and practical in terms of purpose. In this research, a non-random snowball sampling method was used. The target community of this research included media elites, experts and managers of new media platforms and experts in the field of media business in streaming media platforms, with 15 of them semi-structured interviews were conducted and the interviews were conducted until theoretical saturation occurred. The method of data analysis in this research was thematic analysis. To ensure the validity of the research findings, the four criteria suggested by Spezial, Strobert and Carpenter (2011) were used. The four criteria include acceptability, reliability, verifiability and transferability.FindingsThe results of the research showed that the values proposed by Filimo include qualitative content, the right to choose content, ease of access and suitable user experience. Also, the results showed that the general category of Filimo's audience included children, youth and teenagers, adults and the general public. Advertising is the main distribution channel of Filmo. Filimo's distribution channels include the website, word-of-mouth advertising, billboards, SMS advertising and social networks. Another result of the research was that from the point of view of the participants in the research, the strength of Filimo's relationship with its users through the production of content tailored to the customer, extensive advertising, good communication with the customer, and even the audience's participation in content creation and organic support from the Aparat platform. is guaranteed; But the weakness of Filimo's relationship with its customers is due to the lack of a systematic feedback system. Also, the results showed that Filimo has several general key activities, including the development of technical and human infrastructure, quality content production, marketing and advertising, and the pursuit of intellectual property.Discussion & ConclusionFilimo's key resources include financial and human resources, equipment and infrastructure, audiences, content and advertising. Filimo's key partners include directors and producers, film and series production companies, telecommunication and internet companies and other institutions. Filimo's cost structure includes content production and purchase, human resources, support and infrastructure, and marketing. Filimo has several revenue streams including subscriptions, advertising and sponsorships. Also, other general factors affecting the success of Filimo are strong network, intelligence and timing, social concerns and previous successful experience.The characteristics of the ecosystem in which Filimo is present include decentralization, interconnectedness, competition and cooperation, providing complementary products and regulation by the regulatory body. Other factors of Filimo stability include the basic productivity of Filimo, the ability to survive against internal or external shocks, providing a competitive advantage from various sources and the ability to change during environmental changes, the ability to create pristine corner spots, and finally, changing the attitude of the defensive mode to the active.
خلاصه ماشینی:
کدگذاري زيرمؤلفه هاي ارزش هاي پيشنهادي در مدل کسب وکار شبکه نمايش خانگي فيليمو نمونه جمله کليدي متن فراواني تکرار مضمون زير مقوله مقوله يکي از ارزش هاي فيليمو، محصـولات بـاکيفيتي اسـت ٥ محتواي با کيفيت که توليد مي کند (کد٦) محتواها را دسته بندي مي کنند و پيشنهادهاي خاص بـه مخاطبان مي دهند.
تنوع محصول فيليمو نسبت به رقيب هايي که دارد ١٠ تنوع انتخاب بيشتر است (کد٢) دسترسي آسان به فيلم هاي دل خواه در زمـان و مکـان دل خواه مخاطب ، ديگر ارزش پيشنهادي فيليمـو اسـت ٩ هميشه در دسترس بودن سهولت دسترسي و (کد ١٣) تجربة کاربري مناسب تجربة کاربري خوب به مخاطبانش ارائه مي دهد (کد٤) ٧ تجربة کاربري مناسب سؤال ٢: بخش بندي مشتري در مدل کسب وکار شبکه نمايش خانگي فيليمو چيست ؟ جدول ٥.
کدگذاري زيرمؤلفه هاي مقوله کانال هاي توزيع در مدل کسب وکار شبکه نمايش خانگي فيليمو نمونه جمله کليدي متن فراواني تکرار مضمون زير مقوله مقوله کانال پخش سـايت روي تمـام دسـتگاه هـاي متصـل بـه اينترنـت و ٩ سايت اپليکيشن موبايل است (کد١٢) به نظر من جدي ترين کانال تبليغاتي که دارد،دهان به دهـان از طريـق ٣ تبليغات دهان به دهان مشتري ها به يکديگر است (کد٢).
کدگذاري زيرمؤلفه هاي مقوله جريان درآمدي در مدل کسب وکار شبکه نمايش خانگي فيليمو نمونه جمله کليدي متن فراواني تکرار مضمون زير مقوله مقوله حق اشتراکي که از مردم مي گيرد مهـم تـرين شـيوه کسـب درآمـد ١٤ حق اشتراک اشتراک فيليموست و مورد بعدي ، تبليغاتي است که روي فيلم ها دارد(کد٥).