چکیده:
زمینه و هدف
زنان بعنوان نیمه ای از پیکره بشریت، یکی از مهمترین مولفه های اجتماعی به شمار میروند که این امر از دیرباز مورد توجه بوده است. در این راستا منظومهحماسی شاهنامه فردوسی بعنوان اثری برآمده از میراث فرهنگی، تاریخی و اجتماعی ایران بسیار حایز اهمیت است. غنای این اثر و اهمیت آن به حدی است که منظومه های حماسی و تاریخی بسیاری به تقلید از آن نوشته شده است. شهنشاهنامه تبریزی نمونه ای از این موارد است. بررسی مقوله نگرش به زن و جایگاه وی در این دو حماسه نه تنها موقعیت و منزلت زنان در ایران باستان را مشخص میکند، بلکه نوع نگرش به زن در اجتماع از دوران حیات فردوسی تا پایان حکومت مغولان را نیز روشن میسازد. نگارندگان میکوشند جایگاه و نقش زن را در این دو اثر مهم بررسی و مقایسه نمایند.
روش مطالعه
این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای انجام شده است.
یافته ها
اگرچه در شهنشاهنامه تبریزی الفاظ و عبارات منفی درخصوص زنان به چشم نمیخورد، نگاه جنسیتی به زن و بهره گیری از زنان برای کامجویی، از شان و منزلت زنان دوران ایلخانی میکاهد و زنان را فرو دست می انگارد و در حیطه خردمندی، فداکاری، وفاداری و فرمانروایی جایگاه و نقشهای فرعی برای ایشان قایل است. اما با وجود اینکه در شاهنامه اندک ابیات منفی درخصوص زنان به چشم میخورد، آنان نقشهای مهمتری در خلال داستانها بر عهده دارند و بیشتر مورد توجه واقع شده اند.
نتیجه گیری
زنان در شاهنامه فردوسی از جایگاه مناسبتری نسبت به زنان در شهنشاهنامه برخوردارند.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Women, as half of the human body, are considered one of the most important social components, which has been of interest for a long time. In this regard, the epic system of Ferdowsi's Shahnameh is very important as a work emerging from Iran's cultural, historical and social heritage. The richness of this work and its importance are so great that many epic and historical poems have been written in imitation of it. Tabrizi Shahanshahnameh is an example of these cases. Examining the category of attitude towards women and her position in these two epics not only defines the position and dignity of women in ancient Iran, but also clarifies the attitude towards women in society from Ferdowsi's lifetime to the end of the Mongol rule. The authors try to compare the position and role of women in these two important works.
METHODOLOGY: This research was carried out by descriptive analytical method and using library studies.
FINDINGS: Although there are no negative words and phrases about women in Tabrizi's Shahanshahnameh, the gendered view of women and the use of women for sexual desire diminishes the dignity of women in the Ilkhanid period and makes women inferior and in the area Wisdom, dedication, loyalty and rulership are assigned secondary roles for them. However, even though there are few negative verses about women in the Shahnameh, they play more important roles in the stories and have received more attention.
CONCLUSION: Women in Ferdowsi's Shahnameh have a more suitable position than women in Shahanshahnameh.
خلاصه ماشینی:
com ORIGINAL RESEARCH ARTICLE Explaining and analyzing the social position of women in Tabrizi's Shahanshahnameh and comparing it with Ferdowsi's Shahnameh H.
In this regard, the epic system of Ferdowsi's Received: 26 November 2022 Shahnameh is very important as a work emerging from Iran's cultural, historical Reviewed: 29 December 2022 and social heritage.
The authors try to compare the position and role of women in these two Ferdowsi Shahnameh, Tabrizi Shahanshahnameh.
در پاسخ به اين مسئلۀ بحث برانگيز در شهنشاهنامه بايد گفت اينکه زنان بندرت نقشهاي فاعلي به خود ميگيرند و نسبت به زنان شاهنامه نقش آفريني کمتري دارند، تا حدودي به علت مضمون حماسي-تاريخي اين اثر است و تبريزي صرفاً به توصيف اشخاص حقيقي پرداخته است و از طرفي نگرش بدبينانه در شاهنامه ناشي از فضاي مردسالار حاکم بر جوامع کهن است و دستاورد نگرش فردوسي به جنس زن تلقي نميشود.
حميديان به نمونه هايي از نگرش بدبينانۀ شاهنامه به جنس زن اشاره کرده است ، اما اين امر را ناشي از فضاي مردسالار حاکم بر دوران ميداند و ابيات منفي نسبت داده شده به زنان را ماحصل اعتقاد و نگرش فردوسي به جنس زن تلقي نميکند (حميديان ، ٢٠٤:١٣٨٣).
با وجود اين نميتوان ديدگاه شاهنامه را کاملاً زن ستيزانه دانست ؛ چراکه ابيات مثبت بسياري نيز درخصوص برخي زنان سروده شده است .
com) Hassan Ali Abbaspour Esfadan: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran.
i: Responsible author) Vahid Royani: Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities and Social Sciences, Golestan University, Gorgan, Iran.