چکیده:
تجلید قرآن در تمدن اسلامی همواره از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و هنرمندان مجلّد در دوره اسلامی ذوق هنری خود را با بینش معنوی و وحیانی اسلام درآمیخته و جلدهای بینظیری برای این کتاب آسمانی تهیه نمودهاند. در ایران دوره اسلامی، در حکومت ایلخانان و تیموریان که دوران رشد و اعتلای هنر کتاب آرایی و تجلید است؛ با حمایت حکام، قرآنهای باشکوهی کتابت و تجلید شد. مقارن با این حکومتها، مملوکان در سوریه و مصر نیز برای مشروعیت بخشیدن به حکومت خود، شدیدا از کتابت و تجلید قرآن حمایت میکردند. در نتیجه این رقابت، نسخ فراوانی از قرآن بدستور آنان کتابت و تجلید شد که در مقایسه با قرآنهای دوره ایلخانان و تیموریان، دارای اشتراکات فراوانی است. این مقاله به تحلیل و بررسی تطبیقی وجوه تشابه و تفاوت جلد قرآنهای تهیه شده در دورههای مذکور، بر اساس معیارهایی چون انتخاب مواد مورد استفاده، طرح و نقوش بکار رفته و شیوه ساخت میپردازد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که بسیاری از طرحهای رایج روی جلدها در این دوره ابتدا در جلدهای ایرانی نمود یافت و سپس به الگوی جلد سازی مملوکی مبدل و بطور گسترده در جلد قرآنهای آنان ظاهر شد. این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و شیوه گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانهای است
Bookbinding had been important as one of the techniques of the illumination in Islamic civilization, and bookbinders mixed their artistry ingenuity with Islam spiritual insight in the Islamic era, and produced unique covers of Quran. In the Islamic era, the period of ruling Ilkhanid and Timurid in Iran and Iraq is the period of development and promotion of the art of bookbinding. And by their wide supports, many supernal Qurans was transcribed. Contemporaneous, the dynasty of Mamluk ruled in Syria and Egypt. They also claimed that are the supporters of true Islam. To demonstrate the superiority and showing legitimacy, they strongly supported from Quran calligraphy. In result of this competition , they made many copies of Quran, that their bookbinding in comparison had a lot similarity, with those are made in the Ilkhanid and Timurid era. This research uses the descriptive- analytical method and Data is collected using field research and published material. The purpose of this paper is to analyze and compare similarity and differences aspects of covers of Quran that made in mentioned eras based on substance, motifs, and making style. The results of the research indicate that many current bindings motifs, first appeared on Persian covers in this era, and then used widely on Mamluk bookbinding as pattern of bindings of Quran.