چکیده:
این پژوهش میکوشد، پیوند اسلام و مدرنیته را در اندیشهُ گولن ذیل سه حوزۀ سیاست، اقتصاد و آموزش دنبال کند و با بررسی مبانی فکری گولن دریابد که آیا این پیوند با حفظ ماهیت اسلام اصیل صورت میگیرد یا حاصل آن اسلامی سکولار خواهد بود؟ مقالۀ حاضر با روش اکتشافی- توصیفی به دنبال پاسخ به این پرسش اساسی است: اسلام و مدرنیته در اندیشۀ فتح الله گولن چگونه پیوند میخورند؟ مهمترین نتایج حاصل از بررسی اندیشۀ او و مبانی فکری فتح الله گولن را میتوان این گونه برشمرد: او با مخالفت با اسلام سیاسی و تطبیق مفهوم شورای اسلامی با دموکراسی غربی بدون توجه به ریشههای فکری این دو، راه را برای تشکیل دولت سکولار هموار میسازد و با افزودن احکام اسلامی خمس و زکات و انفاق به سرمایهداری میخواهد وجهی اسلامی به اقتصاد سرمایهداری بدهد. در نقد اندیشۀ او میتوان بر این نکات تاکید کرد: وی به دلیل نپذیرفتن تاسیس دولت اسلامی، قواعد اقتصادی اسلام را تنها در حد گزارههای اخلاقی معطوف به عدالت توزیعی باقی میگذارد؛ بنابراین، پیوندی ناقص و ناموزون از اقتصاد و مذهب را به نمایش میگذارد. در موضوع آموزش نیز مجددا به دلیل خلاء دولت اسلامی، با وجود تایید اتحاد علم و دین در اندیشۀ او و توصیه به تولید علم دینی، سیستم آموزشی به خاطر وابستگی به قدرت دولت سکولار، قادر به تولید محتوای آموزشی بومیشده با هویت اسلامی نخواهد بود.
This research is about to invetigate the link between Islam and modernity in Gulen's thought under the three areas of politics, economy and education, and by examining Gulen's intellectual foundations, find out whether this connection is made by preserving the essence of Islam or will it result in a secular Islam? The present article seeks to answer this basic question: How are Islam and modernity connected in the thought of Fethullah Gulen?The results of the examination of his thought and the intellectual foundations of Fethullah Gulen can be summarized as follows: By opposing political Islam and adapting the concept of the Islamic Council to Western democracy, regardless of the intellectual roots of the two, he paves the way for the formation of a secular state. and by adding the Islamic laws of khums, zakat and endowment to capitalism, he wants to give an Islamic aspect to the capitalist economy.due to his rejection of the establishment of an Islamic state, he leaves the economic rules of Islam only to the moral propositions aimed at distributive justice, therefore there would turn up an incomplete and unbalanced link between economy and religion. In the matter of education, again due to the vacuum of the Islamic state, despite the confirmation of the union of science and religion in his thought and the recommendation to produce religious science, the educational system will not be able to produce localized educational content by Islamic identity because of its dependence on the power of the secular state.