چکیده:
بحث از فاعلیت الهی و نحوه آفرینش موجودات، همواره از مباحث چالشی بوده و هر متفکری نظری ارائه داده است؛ در این میان ملاصدرا که از برجستهترین فیلسوفان مسلمان است درباره نحوه فاعلیت خداوند در آثار گوناگون خود، گاهی قائل به فاعلیت بالعنایه برای خداوند است و گاهی قائل به فاعلیت بالتجلی؛ این دو نظریه به ظاهر متناقض، سبب شده تا شارحان آثار وی به توجیه سخنان ایشان بپردازند؛ در این میانْ حکیم سبزواری با ارجاع فاعلیت بالتجلی به عنایت بالمعنی الاعم سعی در ایجاد سازگاری بین این دو نظریه دارد؛ همچنین علامه حسن زاده با تفسیر خاصی که از نظر مشائین درباره فاعلیت خداوند ارائه میدهد فاعلیت بالعنایه را با فاعلیت بالتجلی یکسان میداند؛ اما به نظر نگارنده مقوم اصلی فاعل بالعنایه که سبب شده ملاصدرا قائل به آن شود علم فعلی است؛ از این رو ایشان با پذیرش فاعل بالعنایه اموری همچون زیادت علم بر ذات که در فاعل بالعنایه مشائین مطرح است را نمیپذیرد؛ با این بیان میتوان بین عبارات مختلف ملاصدرا درباره نحوه فاعلیت الهی جمع کرد و دیدگاه ایشان را ناظر به علم فعلی دانست که این علم فعلی در فاعل بالعنایه نیز وجود دارد؛ از این رو ایشان در فاعلیت خداوند سخن از فاعلیت بالعنایه میگوید و این امر تعارضی با فاعلیت بالتجلی ندارد.
the discussion of the divine activity and the way of creation of beings has always been a challenging topic and every theoretical thinker has presented it; meanwhile, mulla sadra, who is one of the most prominent muslim philosophers, sometimes believes in the fact that god is active in his various works, and sometimes in the manifestation of god; these two seemingly contradictory theories have caused the commentators of his works to justify his words; in the meantime, hakim sabzevari tries to create a compatibility between these two theories by referring to the manifest manifested activity in the general sense; also, allameh hassanzadeh, with his special interpretation of the activity of god according to the observers, equates the actual activity with the manifest activity; but in the opinion of the author, the main component of the active object that caused mulla sadra to believe in it is the current science; therefore, by accepting the subject consciously, he does not accept such things as the abundance of knowledge on the essence that is raised in the conscious subject of the peripatetic; with this statement, it is possible to combine mulla sadra's different expressions about the mode of divine activity and consider his view on the current science that this current knowledge also exists in the active agent; hence, in god's activity, he speaks of meaningful activity, and this does not conflict with manifest manifestation.