چکیده:
مسئلۀ اصلی این پژوهش مطالعۀ تطبیقی میان اخلاق فلسفی و اخلاق توحیدی با مطالعۀ موردی دیدگاههای علامه طباطبایی است. یافتههای این پژوهش ـ که به شیوۀ کتابخانهای در جمعآوری اطلاعات و تحلیل و توصیف عقلانی دادهها به نگارش در آمده ـ عبارت است از اینکه مبنای اخلاق فلسفی بر انساننگری صرفنظر از مباحث هستیشناختی و صرفنظر از رابطۀ انسان با نظام وجود و خداوند است و کلیدیترین مفهوم در این اخلاق، اعتدال است؛ درحالیکه مبنا در اخلاق توحیدی رابطۀ انسان با نظام وجود و بهویژه با خداوند است. اساسیترین مفهوم در این اخلاق، توحید اطلاقی است. به این معنا که وجود خداوند از چنان اطلاقی برخوردار است که جایی برای غیر باقی نمیگذارد؛ بنابراین، زمینهای برای شکلگیری رذایل اخلاقی وجود ندارد و شخص موحد با رسیدن به این درجه از معرفت توحیدی، به همۀ فضایل اخلاقی آراسته میشود؛ بدون اینکه میان حدوث فضایل تقدم و تأخری وجود داشته باشد.
The main concern of this research is the comparative study between philosophical ethics and monotheistic ethics with a case study of Allameh Tabatabai's views. The findings of this research– written in a library research method in collecting information and rationally analyzing and describing the data– is that the philosophical ethics is based on considering man regardless of ontological issues and of the relationship between man and the system of existence and God, and the most fundamental notion in this ethics is equilibrium. The monotheistic ethics, however, is based on the relationship of man with the system of existence and especially with God and the most crucial concept in here is absolute monotheism meaning that God's existence has such an absoluteness that it leaves no room for anything else. As a result, there is no ground for moral vices to appear, and upon reaching this degree of monotheistic knowledge, a monotheist is adorned with all moral virtues, without there being any anteriority and posteriority between the occurrence of virtues.