چکیده:
آثار متفکران راستگرا و چپگرا دربارۀ جایگاه اسلام و ایران در جهان، از الگوی مشترکی پیروی میکند که در آن اسلام (و بهویژه تشیع) و ایران به هم پیوستهاند، فهم شهودی و اشراقی ـ که یکی از شاخصههای اصلی حکمت اسلامی و ایرانی است ـ بدیلی پیشرو برای علم و فن (تکنیک) مدرن غربی است؛ ازاینرو اسلام در روایت پیشرفت نقشی محوری دارد. در تمام این تصاویر، دوگانۀ شرقی ـ غربی حاکم است؛ یعنی جهانی دوپاره تصویر میشود که در آن دو نوع فهم و دو نوع علم و دو نوع رابطه بین افراد دیده میشود. در این مقاله، با تحلیل گفتمان آثار (عمدتاً دینپژوهانه) تعدادی از متفکران شاخص آن روزگار ـ یعنی عبدالحسین زرینکوب، مرتضی مطهری، سیدحسین نصر، احمد فردید، علی شریعتی، داریوش شایگان ـ میکوشم تصویری از سیطرۀ گفتمان شرقی ـ غربی بر تفکر ایران پیش از انقلاب به دست دهم. باوجود تفاوتهای زیاد میان خاستگاه و روش و هدف و مدعای متفکران یادشده، همه در این اشتراک داشتند که برای اثبات سخن خود، از گفتمان مبتنی بر دوقطبی شرق و غرب استفاده کنند. در پایان، در نگاهی انتقادی نشان خواهم داد که چگونه این گفتمانِ برساختی، برای فهم علمی، آسیبزا بودهاست.
Despite their differences, right and left thinkers in the decades preceding the Iranian revolution had a relatively similar understanding of the place of Iran and Islam in the world. This understanding was about both the difference between perception in the East and West and dealt with the particularity of the Iranian Muslim, and considered the Iranian-Islamic experience extending to different parts of the world. This picture of Iran and Islam in the works of conservative and revolutionary thinkers, such as A. Zarrinkoub, A. Fardid, M. Motahhari, Al. Shariati, D. Schayegan, and H. Nasr is studied in the present essay. The central signifier in these narratives about Islam and Iran in response to the question of "we" and "others" is the East-West binary. In other words, Iranian Muslims had to know what their relationship with others (Arab Muslims an Non-Muslim Europeans) is. According to the prevailing narrative of the separation of Iranians from an originally Aryan (or European) identity, Iranians were separated from their identity once at the time of the Arab conquest, and another time in the retardation from the progressive world. Many of these authors tried to solve this problem by several strategies: To resolve the question of the relation between Islam and Iran, they tried to answer this question by constructing a narrative of progress in Islamic tradition. They also emphasized that the conditions of understanding in the East and West are entirely different, and thus showed themselves up as the leaders of progressive method of esoteric and non-argumentative understanding that has been troubled throughout history and has caused the retardation of Muslim and Iranians from their cultural legacy. In this essay, after describing the intellectual atmosphere of Iran in the Pahlavi period, I highlight the common intellectual elements in the work of the above authors. In the end, by reference to a critical perspective and by recourse to postcolonial theory, I will show how this discourse is a non-native construct, based on European hegemonic assumptions.
خلاصه ماشینی:
com چکيده آثار متفکران راست گرا و چپ گرا دربارة جايگاه اسلام و ايران در جهان ، از الگوي مشـترکي پيـروي ميکند که در آن اسلام (و به ويژه تشيع ) و ايران به هم پيوسته اند، فهم شـهودي و اشـراقي ـ کـه يکي از شاخصه هاي اصلي حکمت اسلامي و ايراني است ـ بديلي پيشرو براي علم و فن (تکنيـک ) مدرن غربي است ؛ ازاين رو اسلام در روايت پيشـرفت نقشـي محـوري دارد.
بسياري از نويسندگان مسلمان ميکوشيدند مسـئله را بـدين شـيوه حـل کننـد: ضمن اينکه بر تعيين تکليف رابطۀ اسلام و ايران (در پاسخ به مسئلۀ مشهور به «دو قرن سکوت ») اصرار داشتند، اين مسئله را با ساخت روايتي از پيشرفت در سنت اسلامي پيش ميبردنـد و هـم زمـان توضـيح ميدادند که اصولا شرايط فهم شرقي و غربي متفاوت است و بدين شيوه خـود را سـردمدار بازگشـت بـه شيوة پيشرفتۀ فهم بـاطني و غيراسـتدلالي مـيدانسـتند کـه در طـول تـاريخ (طـي فراينـدهايي چـون «غرب زدگي») دچار آشفتگي شده و موجبات عقب ماندگي ايرانيان مسـلمان را از روح و ميـراث فرهنگـي خود فراهم آورده است .
روايت پيشرفت جوامع انساني اگر در کنار دوگانۀ سامي ـ آريايي قرار گيرد، بـه معنـاي آن اسـت کـه در طول تاريخ بشر، الگوي سامي عقب تر از الگوي آريايي است ؛ البته احتمالا شريعتي چنين نتيجـه گيـرياي را نميپذيرفت ، ولي پذيرش او از دين پژوهي اروپايي قرن بيستم ، هم زمان با جنـبش هـاي رهـاييبخـش ، ملغمه اي ناسازوار فراهم آورده بود که اتفاقا ضمن اينکه از دوگانـۀ شـرقي ـ غربـي تغذيـه مـيکـرد تـا ارزش هاي والاي ايراني و اسلامي را پررنگ کند، به روايت «پيشرفت » دامن ميزد.