چکیده:
یُعتَبر غسان كنفاني من أشهر الكتّاب الفلسطینیین والمناضلین حیث أنارت كتبه وقصصه ومسرحیاته خاصّة، طریق كل من حذا حذوه، وصار قدوة ونموذجا لكل كاتب یمت بصلة ما إلی فلسطین والمقاومة. مسرحیّة القبعة والنبي هي من أهم مسرحیاته التي تتكون من ثمان شخصیات وشخصیّة المتهم تُعد الشخصیة البطَلة بینها، إذ هي تُمثّل نفس غسان المناضل أیضا. نَظَراً لما جاء في هذه المسرحیة من بُنیَة وعناصر وكأنّما یرید الكاتب فيها أن یخاطب الجمهور والمجتمع ویشاركهم في استمرارها، لذلك رأینا أن ندرس هذه المسرحیّة ونطبقها علی منهج وعناصر برتولت بریخت (بریشت) الألمانی الشهير الذي مثل مدرسة تقف بوجه المدرسة الأرسطاطلیسیة، حیث أخذت المسرح من بعده یطلق علیه المسرح البریختی، والمسرحیات التي تطلب انتبهاه المتفرجین ومشاركتهم فيها ولا تسلیتهم فقط بل تستنهضهم، توظف هذه الورقة المنهج الوصفي – التحلیلي، علی ضوء عناصر برتولت بریخت، فما وصلت إلیها هذه الورقة هي مشاركة المخاطب بقضایا المسرحیة الهامة، بحیث یستطیع المشاهد أن یحلل السیناریوهات الموجودة، وأن لا یَكون المخاطب مُستَأنِساً ولا مندَمجاً مع شخصیات مسرحیة؛ عاطفياً ومعنویاً، بل یحفز المتفرج ولكل مخاطبه تفعل هذا الدور تلك التقنیات الموظفة التي رسمها علی خشبة المسرح برتولت بریشت.
Ghassan Kanafani is one of the most famous Palestinian writers and combatants, whose books, stories, and specially his plays are best examples of books, stories and plays and are a method for all his followers, and an exemplary for every writer who writes on Palestine and the Resistance. Al-qubba'a wa al-nabi (The Hat and The Prophet) is one of his most famous plays which has eight characters, of them the defendant character is the character of hero that represents Ghassan the combatant. Considering the structure, plot and other elements of the play, it seems that the writers seeks to address and stimulate the audience and human society to participate in the continuity of the issues and events and their results. This method is same as Brecht's one in writing epic plays. Therefore, the present study seeks to analyze this play on the basis of defamiliarization technique by use of a descriptive-analytic method. The results of the study includes the playwright's effort to encourage and stimulate audience to make changes out of the text and convert him/ her from an static audience to a dynamic one through participation in the events of this play.