چکیده:
تتناول هذه الدراسة موضوعاً من الموضوعات المهمة في الأدب العربي، لارتباطه بالقرآن الكريم والسنة النبوية الشريفة، ألا وهو أثر التناص القرآني في بيان حديث المنزلة. حيث يعد التناص من الموضوعات الحديثة في الكتابات النقدية العربية، فهو وسيلة إثراء للنص بفتحه على نصوص أخرى، ولأنه نوع من الربط فقد ربط رسول الله حديث المنزلة بالنصوص القرآنية وأثبت من خلاله أن جميع المنازل التي امتاز بها هارون قد امتاز بها علي فكان الهدف من هذه الدراسة بيان منازل الإمام عليg كعصمته وإمامته وخلافته وقربه من رسول اللهa، من خلال حديث المنزلة والقرآن الكريم. والجديد الذي جاء في هذه الدراسة هو عرض أحاديث رسول اللهa على القرآن الكريم، وبيان كيف اقتبس رسول الله أحاديثه من كتاب الله. وتكمن أهمية هذا البحث في بيان العصمة والإمامة والخلافة والولاية لعليg، والرد على المخالفين من خلال هذا الحديث الذي ذكر في كتبهم أيضا، واحتوى البحث على مبحثين كان الأول بياناً للتناص وحديث المنزلة، وفي المبحث الثاني بيان التناص القرآني في حديث المنزلة. وتوصل البحث إلى عدة نتائج أهمها: إن لعليg جميع المنازل التي كانت لهارون في بني إسرائيل-إلّا النّبوة- لأنّ لفظ الحديث عام، والاستثناء يؤكّد هو الآخر هذه العموميّة، ولا يوجد أيّ قيد أو شرط في هذا الحديث يخصصه ويقيّده، وكذلك كان الإمام عليg أفضل الأئمّة بعد النّبيa كما كان لهارون مثل هذا المقام. وكذلك كان علي وزير النّبيa ومعاونه الخاص وعضده، وشريكه في قيادته، لأنّ القرآن أثبت جميع هذه المناصب لهارون.
This study deals with one of the important topics in Arabic literature due to its connection with the Holy Qur’an and the noble Prophet’s Sunnah, which is the effect of Qur’anic intertextuality in clarifying the meaning of “Manzelat Hadith”. We can call this process intertextuality in modern literature. In this phenomenon a certain topic will be enriched by other texts and incidents. It actually interconnects similar events. The “Manzelat Hadith” is interconnected with qur’anic events. For example, the story of the prophets, Aaron and Moses is similar to the story of the Holy prophet Muhammad and Imam Ali (PBH). In the Manzelat Haith, we saw that these two characters are both infallible and Imam Ali success the Holy Prophet, just like the prophet Moses and his brother, Aaron. We can infer from this intertextuality and allegory that our holy prophet Muhammad has used from Quranic stories in his speeches. Through this research, we are going to prove that Imam Ali was infallible and he was the successor of the Holy Prophet just like Aaron. The findings are as the following: Imam Ali (PBH) possess all the ranks of Aaron except he was not a prophet; in this Hadith we see no conditions. Imam Ali was the best after the Holy prophet. Likewise, Ali was the minister of the Prophet, his special assistant and supporter, and his partner in his leadership, because the Qur’an established all these positions for Aaron.