چکیده:
این مقاله به بررسی بازتاب موضع ذهنی عطاملک جوینی در باب مغولان و مردم شهرهای خراسان در تاریخ جهانگشا میپردازد. به این منظور ابتدا گزارشی انتقادی از پژوهشهای نسبتاً متعددی که با این موضوع مرتبط است، ارائه میشود و آنگاه پس از نشان دادن نمونههایی از به کارگیری برخی نشانههای متنی وجهیتدار و تقدسزا برای مغولان، به تناظرسازی جوینی بین روایت هجوم آنها به خراسان با برخی آیات و احادیث بهعنوان شیوهای برای تقدس و مشروعیتبخشی به چنگیز و جانشینان او پرداخته و نشان داده میشود که چگونه این ابزارهای دینی و اقناعی در کنار برخی مؤلفههای متنی دیگر، به کلیت روایت جوینی ساختاری منسجم و دارای سوگیری مشخص میبخشند و میتوان بر آن مبنا در خصوص موضع ذهنی جوینی در باب مغولان و مردم خراسان اظهارنظر کرد.
This article examines the reflection of ʿAtaMalik Juvayni’s critical stance on the Mongols and the residents of cities of Khurasan in Tarikh Jahangusha. In doing so, we will first put forward a critical report of the several previous studies related to this topic. After providing examples of textual modality signs sacralizing the Mongols, we will explore how Juvayni corresponds the Mongol invasion on Khurasan with some ʾAyahs and Hadiths as a method for sacralizing and legitimizing Genghis and his successors. We will illustrate how these religious and persuasive tools, as well as some other textual components, add to the coherence of Juvayni’s account and give it a marked bias, based on which Juvayni’s critical stance on Mongols and the residents of Khurasan can be explored.