چکیده:
زمینه و هدف: اسلام دینی اجتماعی است و احکام فردی آن نیز در راستای حفظ منافع اجتماعی قرار دارد و از آنها برای اصلاح و تقویت روابط اجتماعی و تحقق اخلاقی تربیت و اجرای اهداف مقدس جامعه بهره میگیرد. هدف پژوهش حاضر مروری بر مبانی، اصول و روشهای تربیت از دیدگاه قرآن کریم است.روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی است و دادههای تحقیق عمدتاً از آیات قرآنی بهدست آمدهاند. برای گردآوری دادههای این پژوهش از روش کتابخانهای و برای تحلیل متن و تفسیر و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است.یافتهها و نتایج: یافتههای پژوهش نشان میدهد که از دیدگاه قرآن کریم، مبانی تربیت در 5 مؤلفه (توحید، فطرت، هدفدار بودن، اختیار و معرفتپذیری)، اصول تربیت در 4 مؤلفه (تربیت عبادی، تربیت اقتصادی، تربیت اخلاقی، تربیت رزمی و دفاعی) و روشهای تربیت در 11 مؤلفه (غیرمستقیم، هنری، عبادت و نیایش، گردش در طبیعت و مشاهده آیات الهی، روش اعطای بینش، اسوهسازی، امربهمعروف و نهیازمنکر، تبشیر و انذار، ﻣﺤﺘﺮم ﺷﻤﺮدن ﺻﺎﺣﺒﺎن ﻓﻀﻴﻠﺖ، تکرار و تلقین، مشارطه و مراقبه و ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ) خلاصه میگردد.
خلاصه ماشینی:
مباني ، اصول و روش هاي تربيت از ديدگاه قرآن کريم ليلا شيخ سفلي ۱ حسن رضا رفيعي ۲ چکيده زمينه وهدف : اسلام ديني اجتماعي است و احکام فردي آن نيز در راستاي حفظ منافع اجتماعي قرار دارد و از آنها براي اصلاح و تقويت روابط اجتماعي و تحقق اخلاقي تربيت و اجراي اهداف مقدس جامعه بهره مي گيرد.
علت اينکه در قرآن کريم در مورد اموال يتيمان سفارش شده ، اين است که کودکان غير يتيم ، معمولا مالي از خود ندارند، کودکي که پدر و مادرش را از دست مي دهد از راه ارث، مالک اموالي مي شود و به همين جهت است که نياز به سرپرستي و قيوميت دارد (بهشتي ،۱۳۹۱).
در روايتي از امام صادق عليه السلام آمده است که : «اگر همة مردم زکات اموال خود را بپردازند مسلماني فقير و نيازمند، باقي نخواهد ماند، و مردم فقير و محتاج و گرسنه و برهنه نمي شوند مگر به خاطر گناه ثروتمندان» (حر عاملي ،۱۳۶۷: ۶/ ۴) و نيز از روايات استفاده مي شود که اداي زکات موجب حفظ اصل مالکيت و تحکيم پايه هاي آن است ، به طوريکه اگر مردم اين اصل مهم اسلامي را فراموش کنند شکاف و فاصلة ميان گروه ها آنچنان مي شود که اموال اغنيا نيز به خطر خواهد افتاد (مکارم شيرازي و همکاران، ۱۳۹۴: ۸ / ۱۰-۱۲) ٣- اصل تربيت اخلاقي اخلاق پسنديده ، نشان مسلماني و ايمان و انسانيت است .
روش هاي تربيت از ديدگاه قرآن کريم روش، راه و طريقهاي است که ميان اصل و هدف امتداد دارد و عمل تربيتي را منظم و موصول به هدف و منظور مربي ميکند.