چکیده:
اینکه شرع مقاصدی دارد موضوعی تردید ناپذیراست، زیرا نبود هدف و مقصود در احکام شرع مستلزم لغو بودن است. نصوص و متون معتبر دینی و عقل سلیم نیز بر هدفمند بودن شریعت اسلام دلالت دارند؛ چنانکه قرآن کریم در آیات بسیاری نه تنها برای ارسال رسل و انزال کتب، نتایج و اهدافی را بر میشمارد، بلکه گاهی برای احکام جزئی و خرد نیز غرض یا اغراض خاصی را بیان میکند. در این پژوهش در راستای یافتن پاسخی برای این پرسش که «رویکرد مقاصدی حقوق کیفری اسلام از نظر فقه امامیه چیست؟» و دستیابی به اهدافی چون؛ تبیین مصالح تفاوت دیه زن و مرد، تبیین مصالح و مناطات احکام حدود و تبیین مقاصد شریعت در تفاوت حکم مسلمان و غیر مسلمان در قصاص به صورت توصیفی و تحلیلی و با روش کتابخانهای به «کشف رویکرد مقاصدی حقوق کیفری اسلام از دیدگاه فقه امامیه» پرداخته شده است. با توجه به پژوهش باید گفت؛ در حقوق کیفری اسلام صرف ارتکاب جرم، موجب اجرای کیفر نمیباشد؛ بلکه باید با توجه به مقاصد مورد نظر و نیز وجود شرایط پیشینی اجرای مجازات و تحقق مصالح فرد و جامعه، کیفر اجرا شود؛ در این راستا نیز، هدف اساسی اصلاح مرتکب است و زجر، هدف اولیه نیست.
That Sharia has purposes is an unquestionable issue, because the lack of purpose and purpose in Sharia rules requires that they be nullified. Valid religious texts and texts and common sense also indicate the purposefulness of Islamic Sharia; As the Holy Qur'an in many verses not only lists results and goals for sending messengers and sending down books, but also sometimes states special purpose or purposes for minor rulings and wisdom.In this research, in order to find an answer to the question, "What is the purposeful approach of Islamic criminal law in terms of Imami jurisprudence?" and achieving goals such as; Explaining the purpose of the difference between male and female dowry, explaining the purpose and manat of the rulings of Hudud and explaining the purposes of the Sharia in the difference between Muslim and non-Muslim rulings in retribution in a descriptive and analytical way and with a library method to "Discover the purposeful approach of Islamic criminal law from the perspective of Imami jurisprudence." " Been paid. According to the research, it should be said; In Islamic criminal law, the mere act of committing a crime does not lead to the execution of punishment; Rather, the punishment should be carried out according to the desired objectives and the existence of the previous conditions for the execution the punishment and the realization of the interests of the individual and the society; In this regard, the main goal is to reform the perpetrator and suffering is not the primary goal
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش در راستاي يافتن پاسخي براي اين پرسش که «رويکرد مقاصدي حقوق کيفري اسلام از نظر فقه اماميه چيست ؟» و دستيابي به اهدافي چون ؛ تبيين مصالح تفاوت ديه زن و مرد، تبيين مصالح و مناطات احکام حدود و تبيين مقاصد شريعت در تفاوت حکم مسلمان و غير مسلمان در قصاص به صورت توصيفي و تحليلي و با روش کتابخانه اي به «کشف رويکرد مقاصدي حقوق کيفري اسلام از ديدگاه فقه اماميه » پرداخته شده است .
با توجه به پژوهش بايد گفت ؛ در حقوق کيفري اسلام صرف ارتکاب جرم ، موجب اجراي کيفر نمي باشد؛ بلکه بايد با توجه به مقاصد مورد نظر و نيز وجود شرايط پيشيني اجراي مجازات و تحقق مصالح فرد و جامعه ، کيفر اجرا شود؛ در اين راستا نيز، هدف اساسي اصلاح مرتکب است و زجر، هدف اوليه نيست .
در اين پژوهش به روش توصيفي- تحليلي سعي در بررسي کشف رويکرد مقاصدي حقوق کيفري اسلام از نظر فقه اماميه خواهد شد و بدين منظور سعي در يافتن پاسخي براي اين پرسش ها خواهيم داشت : مصالح تفاوت ديه زن و مرد چيست ؟ مصالح و مناطات احکام حدود چيست ؟ مقاصد شريعت در تفاوت حکم مسلمان و غير مسلمان در قصاص چيست ؟ ١- مفهوم مقاصد شريعت مقاصد شريعت ، يعني اهداف شريعت و غايات آن ، و مقاصد احکام يعني اهداف و علت هاي آن .