چکیده:
اهلیت به معنای شایستگی دارا شدن حق و اعمال آن است که در تقسیم بندی و تعاریف ارائه شده از جانب حقوق دانان مشتمل بر دو نوع معمول و مرسوم است: نخست: اهلیت تمتع و دوم اهلیت استیفا، خصیصه بارز حیوانات وحشی غیرمملوک بودن است و حیوان وحشی بطور اطلاق و عموم طرف حق است و تحت هیچ شرایطی موضوع حق واقع نمی شود چون حیوان وحشی مالک ندارد و متولی حیوان وحشی، سازمان حفاظت محیط زیست حق فروش و تجارت حیوان وحشی را ندارد، از طرفی حقوق طبیعی حیوانات وحشی نظیر: حق حیات، آزادی، تکامل، آشیانه و زیستگاه، تغذیه و تولید مثل و نظایر آن توسط شارع تبیین گردیده است بنابراین اینکه حیوانات وحشی اهلیت تمتع و دارا شدن حق دارند مسلم است اما اهلیت استیفا و اعمال حق نیز به تبع اهلیت تمتع ثابت و مسلم است. التزام به شی التزام به لوازم آن است و قبول یک حق مستلزم قبول لوازم و نتایج آن حق است حیوانات وحشی در بعد حقوق طبیعی برابر انسان طرف حق بوده و موضوع حق واقع نمی شوند. موضوع حق بودن صرفاً در خصوص حیوان اهلی و مملوک است. این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است و مهمترین خروجی و نتیجه آن شناسایی نهاد اهلیت و حجر برای حیوانات وحشی است.
Competence means competence to have the right and its actions, which in the division and definitions provided by jurists include two common types: first: the ability to enjoy and second, the ability to resign, is a characteristic of non-possessed wild animals and the animal Wildlife is absolutely and generally the right party and under no circumstances is the right subject because the wild animal has no owner and the custodian of the wild animal, the Environmental Protection Agency does not have the right to sell and trade wildlife, on the other hand the natural rights of wild animals such as: right to life Freedom, evolution, nest and habitat, nutrition and reproduction and the like have been explained by the Shari'a, so it is certain that wild animals have the ability to enjoy and have the right, but the ability to resign and exercise the right is also fixed and certain due to the ability to enjoy. Commitment to an object is commitment to its accessories, and accepting a right requires accepting its accessories and the consequences of that right. Wild animals are equal to human beings in terms of natural rights and are not subject to the right. The issue of being right is only about the domesticated and possessed animal. This research has been done by descriptive-analytical method and the most important outcome and its result is the identification of the institution of competence and stone for wild animals
خلاصه ماشینی:
اهليت حيوانات وحشي در حقوق ايران و انگليس سيد عباس حسيني اسلام ١ 2 مهدي منتظر (نويسنده مسوول ) تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠١/٢٠ حسين فرحي ٣ تاريخ پذيرش :١٤٠١/٠٦/١٣ چکيده : اهليت به معناي شايستگي دارا شدن حق و اعمال آن است که در تقسيم بندي و تعاريف ارائه شده از جانب حقوق دانان مشتمل بر دو نوع معمول و مرسوم است : نخست : اهليت تمتع و دوم اهليت استيفا، خصيصه بارز حيوانات وحشي غيرمملوک بودن است و حيوان وحشي بطور اطلاق و عموم طرف حق است و تحت هيچ شرايطي موضوع حق واقع نمي شود چون حيوان وحشي مالک ندارد و متولي حيوان وحشي، سازمان حفاظت محيط زيست حق فروش و تجارت حيوان وحشي را ندارد، از طرفي حقوق طبيعي حيوانات وحشي نظير: حق حيات ، آزادي، تکامل ، آشيانه و زيستگاه ، تغذيه و توليد مثل و نظاير آن توسط شارع تبيين گرديده است بنابراين اينکه حيوانات وحشي اهليت تمتع و دارا شدن حق دارند مسلم است اما اهليت استيفا و اعمال حق نيز به تبع اهليت تمتع ثابت و مسلم است .