چکیده:
هدف: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی گونههای مواجهه معصومان(ع) به پزشک با توجّه به بینیازی آنان به سبب علم کافی همراه با عصمت و دوری از خطا و اشتباه آنها نسبت به هر چیز از جمله دانش طبّ و چگونگی استفاده از این مواجهه به عنوان الگوگیری از سبک زندگی آنان در حوزه سلامت است. تا با اثبات رجوع معصومان(ع) به پزشکان، انحصار در این نوع مواجهه شکسته شود و با بررسی رویکرد معصومان(ع) در مواجهههای مختلف، پاسخی به ناسازواری ابتدایی مواجهه و مراجعه معصومان(ع) با آن مقام علمی و عصمتی بلند و کامل نسبت به نیازمندی در رجوع به طبیب باشد.
مواد و روش ها: در این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی، با استفاده از منابع نقلی یعنی قرآن و حدیث، گونهشناسی و علتشناسی مواجهه معصومان(ع) با طبیبان صورت پذیرفته است.
یافته ها: با توجه به مقامات و فضایل و علم ویژه لدنی معصومان(ع)، مواجهه آنان با طبیب فقط به شکل مراجعه نبوده بلکه یا تأیید اصل بهرهمندی از طبّ است یا تأیید عملکرد یک طبیب خاص یا جنبه تعلیمی داشته که از لحاظ فنّی یا دینی به طبیب یا اطرافیان مطالبی را آموزش دهند. حتّی گاهی این تعلیم به شکل تنبّه به نقص دانش طبّ بشری و خطاپذیری عمل طبیبان و استقلالی نبودن نقش آنها در معالجه از سوی معصومان(ع) نشان داده میشود و گاهی بدون نگاه سلبی به دانش طبّ بشر غیر معصوم و صرفاً برای نشان دادن جلوه کرامت معصومان (ع) و برتری علم آنها نسبت به دیگر آحاد بشر است.
نتیجه گیری: ادلّه این مواجهه، تبلیغ و جذب پزشک به دین، الگوسازی از معصومان(ع) در مواجهه رجوعی به طبیب برای بهرهمندی دیگران از آن در زندگی با مسلّم گرفتن جواز رجوع به پزشک، مبارزه با غلو با استفاده از نشان دادن بیمار شدن معصومان(ع)، عمل معصومان(ع) بر اساس ظاهر و نه علم لدنی -جز در برخی موارد- است.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the occurrence of The Prophet and his infallible family (AS) referral to a physician with regard to their needless referral due to sufficient knowledge with infallibility and avoidance of error and error in everything, including medical knowledge and how to use exposure. They work with the Innocent Doctor as a model for their health lifestyle.
Materials and Methods: In this descriptive-analytical study, using narrated sources such as Quran and Hadith, typology and etiology of infallible encounters with physicians have been done.
Findings: According to the authorities and virtues and special knowledge of the Prophet and his infallible Ahl al-Bayt (AS), their encounter with a physician is either confirmation of the principle of benefiting from medicine or confirmation of the performance of a particular physician or educational aspect that is technically or religiously to the physician. Or teach people around. Sometimes this teaching is shown as a punishment for the lack of knowledge of human medicine and the fallibility of physicians and the non-independence of their role in treatment by the Prophet and his infallible family (AS) and sometimes without a negative view of the knowledge of innocent human medicine and only for Showing the dignity of the Prophet and his infallible Ahl al-Bayt (AS) and the superiority of their knowledge over other human beings.
Conclusion: The reasons for this encounter are propagating and attracting the doctor to the religion, modeling the Ahl al-Bayt (AS) in referring to the doctor for the benefit of others in life by obtaining the permission to refer to the doctor, fighting against exaggeration by showing the illness of the infallibles (AS), the action of the Imams (AS) is based on appearance and not physical knowledge, except in some cases.