چکیده:
شورای دوم واتیکان نقطه عطف بسیار مهمی در تاریخ کلیسای کاتولیک رومی بود و این کلیسا را تا حد بسیار با جهان مدرن آشتی داد. در این شورا، که از 1962 تا 1965 به درازا کشید، ترقیخواهان و محافظهکاران در برابر یکدیگر صفآرایی کردند که نتیجهاش تصویب 16 سندِ عمدتاً ترقیخواهانه بود. مهمترین ابعاد نوشدگیِ آموزههای کاتولیکی عبارتاند از: تنوع زبانی و فرهنگی در آیین عبادی، وحدتگرایی مسیحی، ارتباط با پیروان سایر ادیان، اختیارات مشترک و مساوی اسقفان، عدالتخواهی، و جایگاه غیرروحانیان در کلیسا. این شورا متأثر از برخی زمینههای اجتماعی و الاهیاتی بود. به لحاظ اجتماعی، اوضاع کاتولیکهای کشورهای فقیر تأثیر بسیار بر مصوبات آن داشت. از نظر الاهیاتی نیز اندیشههای الاهیدانان مدرنی چون تِیار دو شاردن، آنری دو لوباک، ایو کونگار و کارل رانر بسیار مؤثر بود. پس از شورای دوم واتیکان، پارسامنشی کاتولیکیِ رومی نیز جانی تازه گرفت و به طور خاص، مادَر ترسای کلکته و هنری ناون برجستگی خاصی در این وادی داشتند.
The Second Vatican Council was a milestone in the history of the Roman Catholic Church, and it greatly reconciled the church with the modern world. In this council, which lasted from 1962 to 1965, progressives and conservatives rallied against each other, resulting in the passage of sixteen largely progressive documents. The most important aspects of the renewal of Catholic teachings are: diversity of languages and cultures in worship, Christian unity, religious coexistence, episcopal collegiality, justice, and the position of lay people in the church. The council had social and theological backgrounds. Socially, the situation of Catholics in poor countries greatly influenced thefinal documents. Theologically, the ideas of modern theologians such as Teilhard de Chardin, Henri de Lubac, Yves Congar, and Karl Rahnner were also very influential. After the Second Vatican Council, Roman Catholic piety was also revived, and in particular, Mother Teresa of Calcutta and Henri Nouwen were prominent in this regard.