چکیده:
در این مقاله نگارنده به بررسی زیارتگاه های استان ایلام پرداخته است، بخش های از این نوشتار از دو تن از باستانشناسان سرشناس در زمینه عصر آهن حوزه زاگرس مرکزی در غرب گرفته شده که خود سال ها در این منطقه پژوهش کرده اند، به بررسی امام زاده های مناطق پشتکوه(ایلام امروزی) پرداخته و در این مورد اطلاعات جالب توجهی ارائه داده اندکه می تواند راهگشای پژوهشگران و محققینی باشد که در این زمینه مطالعه می کنند. همچنین در این مقاله عکس های بسیار با ارزشی از این بناها به پیوست ارایه شده که با توجه به تغیر و نوسازی این بناها در طی ادوار گذشته که تا حال حاضر نیز ادامه دارد، می تواند مدارک ارزشمندی از معماری و تزیینات این بناهای مذهبی که بدست خود مردم ساخته شده و تبلور و عصاره ایمان آنها ست، در اختیار ما و آیندگان قرار دهد. به دلیل اطلاعات محدود در این عرصه، در این نوشتار کوشش شده تا اطلاعات کاملتری از زیارتگاه ها در این زمینه ــ که مسلما تعداد آنها بسیار بیشتر از آنهایی است که ذکر شده است... ارائه داده و دلائل شکل گیری و تحولات معماری آنها را مورد بررسی قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
بازتاب تحولات تاريخي-اجتماعي در تطور زيارتگاه هاي عشايري و روستايي استان ايلام در زاگرس مرکزي 1 علي نوراللهي چکيده در اين مقاله نگارنده به بررسي زيارتگاه هاي استان ايلام پرداخته است ، بخش هاي از اين نوشتار از دو تن از باستانشناسان سرشناس در زمينه عصر آهن حوزه زاگرس مرکزي در غرب گرفته شده که خود سال ها در اين منطقه پژوهش کرده اند، به بررسي امام زاده هاي مناطق پشتکوه (ايلام امروزي) پرداخته و در اين مورد اطلاعات جالب توجهي ارائه داده اندکه مي تواند راهگشاي پژوهشگران و محققيني باشد که در اين زمينه مطالعه مي کنند.
امام زاده سيد حسن ( مهران ) و علي صالح (صالح آباد)(اين امام زاده خاص علي نام دارد، بناي اصلي آن در اواخر دوره قاجاريه بدنبال خوابي که يکي از اهالي کرمانشاه مي بيند، ساخته مي شود، اين بنا در اصل مانند ديگر زيارتگاه هاي منطقه از نوع روباز بوده و در زمان واليان ساختمان و بنايي بر روي آن ساخته مي شود (لوح ١).
Vanden Berghe, “Les Chahar Taqs du Pusht-i Kuh, Luristan”, Iranica Antiqua, امام زاده اي با آجر بين اين بقاياي اين ستون ها ساخته شده و داراي يک گنبد کم ارتفاع و ساده است .
فاصله امام زاده تا جاده اصلي ايلام کرمانشاه ٢ کيلومتراست ، در گذشته در اين مکان بنايي احداث نشده بود، بلکه مقبره در زير درختي تنومند قرار گرفته بود و اطراف آن را سنگ چين کرده بودند از جمله زيارتگاه هاي روباز بوده است .