چکیده:
لتقنیة قناع الشخصیّة قیمة فنیّة کبیرة؛ فتُکسِب دینامیّتها الرمزیّة والدرامیّة فی الأدب العربیّ الحدیث لبنیة ألفاظ الشعر العربیّ دلالات موحیةً غنیّةً بالشحنات التعبیریّة الإبداعیّة الّتی تقدر باکتساح حدود خطابات مباشرة قریبة من الواقع الملموس علی بناء موقف جدید مرتبط بقیم الشاعر وتقالیده. هذا القناع بوصفه تکنیکاً أدبیّاً متطوّراً من استدعاء الشخصیّات، یحمل فی شعر سلیمان العیسی عدّة تعابیر ممنهجة متفاوتة ویجنح إلی التمازج بین ملابسات الزمنین الماضی والحاضر لیدفع الشاعر إلی التعبیر عن الصراعات والتحدیّات المعاصرة الغالبة علی عمق تجاربه ویفرضه علی ردود فعل مثیرة للخیال عن المواضیع الذاتیّة والاجتماعیّة فی أرجائه، طبعاً مع الاستعانة بتقنیات مستهدفة تجعل خطابه معزولاً عن مجرّد سرد الأحداث الماضیة واستحضار الشخصیّات المتتابعة علی طریقة وضعها فی شعره اسماً هامشیّاً عابراً، بل یتقنّع بقناع الشخصیّات المختلفة أو یسعی أن یدنو من قناعها لیقیم من خلاله علامات متقاربةً بین نفسه والشخصیّات المستحضرة وأیضاً بین ظروف مجتمعه وأحداث المجتمع الماضی آنذاک. تحاول هذه الدراسة بنهجها نهجاً وصفیّاً - تحلیلیّاً أن تستکشف الجوانب الفنیّة والدلالیّة من قناع الشخصیّات التراثیّة فی أعمال سلیمان العیسی الشعریة ووصلت فی حصیلتها إلی ألوان عدیدة من توظیف قناع هذه الشخصیّات الّتی تمتّ بصلة وطیدة بالشؤون الدینیّة، والأدبیّة، والتأریخیّة، والشعبیّة، ویحدّد الشاعر لجمیعها توظیفاً وأسلوباً خاصّاً یقدر ببساطة وسهولة أن یهدم جدار مسافات زمنیّة شاسعة سدّت بینه وبین الشخصیّات الأخری الّتی یستهدفها فی شعره. یدلّ قناع الشخصیات الدینیة فی شعره علی التزامه الوثیق بالقیم الإسلامیة السامیة، ویحظی قناع الشخصیّات الأدبیة فی شعره بمدی مشابهة مطلقة یراها بینه وبین الشاعر المستحضر. یستفید الشاعر من قناع الشخصیّات التأریخیة لیعتبر بالنصرة والهزیمة من مصیرها، وینوی مغامرات الشخصیّات الشعبیة لیکشف عن ظروف جدیدة تشغر منها حیاته الراهنة
Characters masque technique features a lofty technical value because the symbolic and dramatic dynamicity thereof in the contemporary literature has bestowed a lot of inspiring implications of the kind of inventive expressional loads to the words in the Arabic poems; these implications are capable of transcending beyond borders of the non-intermediated discourse that is close to tangible reality, so that a new situation which is interlaced with the poets’ values and traditions can be created. As a literary technique evolved from the call on the characters, this masque technique enjoys distinct methodical renderings in the poems of Solayman Al-Isa and, being inclined towards intermixing the present and past conditions, it compels the poets to express the pervasive challenges and problems in the depth of their experiences and incites them to fancifully react to the individual and social dramatic subjects in their periphery. Taking advantage of the purposive techniques forces the poets away from the mere narration of the past incidents and consecutive and transient calls on the characters in the margins, disguising the various characters with masques or getting close to beneath their masques. I helps to establish a sort of close interaction between the poets and the called-upon characters as well as between the poets’ contemporary conditions and the events of the societies before a given community. This study used a descriptive-analytical method to deal with the technical and implicative aspects of the archetypal characters’ masques in Solayman Al-Isa’s works and gain access through a sort of processing to many of the archetypal characters’ masques that might be pertinent to religious, literary, historical and folklore matters. Poets have defined special functions and methods for all of such archetypal characters’ masques. Consequently, they have become simply and easily capable of removing the wall between the distant temporal intervals between poets and their applied characters.