چکیده:
این پژوهش با عنوان «زن به عنوان منبع لایزال محبت الهی» انجام شد. حکمت آفرینش بر خلق دو محور
زن و مرد و آرامش آن دو در کنار یکدیگر در مسیر رشد و کمال هماهنگ و همسو، در قالب تشکیل
خانواده و رابطه ی همسری، از ژرف ترین حکمت های الهی است که اصول و اساس آن را تنها از بطن
قرآن و سنت نبوی (ص) و سیره ائمه اطهار (ع) میتوان یافت. دین مبین اسلام به عنوان کامل کننده ادیان
الهی به ارائه ی جامع ترین آینن نامه ی اجرایی و حقوقی در روابط زناشویی و در احیای هویت زن و
حمایت از ابعاد وجودی او پرداخته است تا بدان سان که بیهیچ تردیدی میتوان گفت: مقررات اسلام
عظیم ترین پشتوانه حقوقی و بزرگترین حامی زن در طول تاریخ بشر بوده و خواهد بود. مرد و زن به عنوان
دو رکن انکار ناپذیر حیات، ناگزیر از قبول مسئولیتها در قبال یکدیگرند. تاکید بزرگان دین بر اجرای آن
دستورات، شاهدی بر این مدعاست. هم چنان که اصول ٢١، ٢٠، ١٠، ٣ و... قانون اساسی و بند ١٤ سند
چشم انداز بر حقوق زن در نظام جمهوری اسلامی نیز تصریح شده است. بنیانگذار انقلاب اسلامی در تبیین
حقوق زن میفرماید: «در نظام اسلامی، زن همان حقوقی را دارد که مرد دارد: حق تحصیل، حق کار، حق
مالکیت، حق رای دادن و حق رای گرفتن. در تمام جهاتی که مرد حق دارد، زن هم حق دارد. این که در
خارج منعکس کردهاند که اسلام با زنان با خشونت رفتار میشود، امر غیر صحیحی است و تبلیغات باطلی
است». مقام معظم رهبری نیز در همین خصوص میفرماید: «حرکت در جهت احقاق زنلن در جامعه
اسلامی و در جامعه ی اسلامی و در جامعه ی ما حتما باید انجام بگیرد منتها بر مبنای اسلامی و با هدف
اسلامی».
خلاصه ماشینی:
در کنار همه ي ويژگيهاي يک زن جايگاه «دختري»، بايد وظايفي که هر فردي، اعم از زن و مرد، نسبت به پدر و مادر خود دارد، نيز مورد توجه قرار گيرد؛ چرا که اين امر، در اسلام بسيار مورد تاکيد قرار گرفته و رعايت شان و منزلت و حقوق والدين و اداي حق آنها به انسانها بسيار سفارش شده است .
زينب کبري (س ) هم مانند مادرش فاطمه ي زهرا (س ) وقتي احساس کرد مسئوليت بزرگ جهاد در راه دين و مبارزه با بيدينان به دوشش آمده است و در اين راه بايد از مال و شوهر و فرزند بگذرد؛ حتي اگر لازم شود از دادن جان نيز دريغ نکند، با کمال شهامت و فداکاري از خانه و شوهر و زندگي دست کشيد و فرزندان خود را نيز براي مقابله با دشمنان اسلام به همراه برد و در همه جا، ياري مهربان و دلسوز براي برادرش (ولي زمانش ) بود.
از نظر اسلام مرد حق نداره در خانه با زن خود مثل برده رفتار کند و به صورت کارفرما در مقابل او ظاهر شود و دستور دهد نميتوان به زن زور بگويد و امري را به او متحمل کند براي مرد در خانواده حقوق محدودي قرار داده شده است که از روي کمال و حکميت و مصلحت است زن از لحاظ جسمي ظرافت بيشتري دارد و مرد قويتر است با اين حال اگر قانون از زنان دفاع نکند ممکن است مرد نسبت به او تعرض کند.