چکیده:
بیان مسئله: ضامن آهو ازجمله مضامین روایی ارزشمند شیعی است که مبنای خلق آثاری در حوزه هنرهای تجسمی در ایران بوده است. «حسن اسماعیلزاده»، «محمد فراهانی»، «محمدتجویدی»، «محمود فرشچیان»، ازجمله هنرمندانی هستند که این مضمون را در آثار نقاشی خود بازنمایی کردهاند. آثار این هنرمندان دارای شباهتها و تفاوتهایی در ساختار، مفهوم و شیوه روایی است؛ از این رو، مقاله حاضر در نظر دارد تا ضمن پاسخ به چیستی تفاوتها و شباهتهای یاد شده، شکل و میزان تأثیرهریک از آثار هنرمندان مذکور را بر ارتقاء جایگاه این مضمون و بویژه نقطه اوج آن یعنی «ضمانت آهو» را بررسی نماید.هدف: آگاهی از ساختار، مفهوم و شیوه روایی و ویژگیهای کیفی آثار نقاشی مورد بررسی از طریق شناخت تفاوتها و شباهتها در ساختار و مفهوم از اهداف این پژوهش است.روش پژوهش: در این پژوهش، مقایسه تطبیقی تعداد چهار اثر نقاشی با موضوع و مضمون ضامن آهو به روش توصیفی–تحلیلی صورت گرفته است؛ همچنین از مطالعات کتابخانهای، اسنادی، پایگاههای اطلاعاتی و مشاهده آثار نقاشی جهت گردآوری و ارزیابی دادههای پژوهشی استفاده شده است.یافتهها: شباهت آثار ذکر شده بیشتر در ساختار یعنی در رنگ فرم، نور، پیروی از الگوی بصری یکسان و به لحاظ موضوعی پرداختن به، نقطه اوج این ماجرایضمانت آهو قابل پیگیری است. اما تفاوتهای قابل تشخیص، عموماْ در کیفیت بیان مفاهیم است که بهواسطه توانمندیهای تکنیکی هنرمندان در استفاده از انواع نشانهها و عناصر نمادین حیوانی، گیاهی، رنگ و مانند آن شکلگرفته است. بر این اساس تفاوتهای ایجاد شده در یک ارتباط مستقیم با کیفیت ساختار در جهت مثبت و ارتقاء مفهوم قابل ارزیابی است.
خلاصه ماشینی:
آثار این هنرمندان دارای شباهت ها و تفاوت هایی در ساختار، مفهوم و شیوه روایی است ؛ از این رو، مقاله حاضر در نظر دارد تا ضمن پاسخ به چیستی تفاوت ها و شباهت های یاد شده ، شکل و میزان تأثیرهریک از آثار هنرمندان مذکور بر ارتقاء جایگاه این مضمون و بویژه نقطه اوج آن یعنی «ضمانت آهو» را بررسی نماید هدف : آگاهی از ساختار، مفهوم و شیوه روایی و ویژگیهای کیفی آثار نقاشی مورد بررسی از طریق شناخت تفاوت ها و شباهت ها در ساختار و مفهوم از اهداف این پژوهش است .
روش پژوهش : در این پژوهش ، مقایسه تطبیقی تعداد چهار اثر نقاشی با موضوع و مضمون ضامن آهو به روش توصیفی–تحلیلی صورت گرفته است ؛ هم چنین از مطالعات کتابخانه ای، اسنادی، پایگاه های اطلاعاتی و مشاهده آثار نقاشی جهت گردآوری و ارزیابی داده های پژوهشی استفاده شده است .
این آثار به ترتیب توالی تاریخی خلق اثر، مربوط به هنرمندان ؛ حسن اسماعیل زاده ،؛ محمد فراهانی؛ محمد تجویدی و محمود فرشچیان با عنوان ، حریم حفاظت ، هستند که جدای از کیفیت های هنری و ارزش های تجسمی خود، برخی از مضامین و مفاهیم عمیق برگرفته از متون و آموزه های اسلامی-شیعی را با خود به همراه دارند.
از این رو نمود این حالت در آثار نقاشی و قرابت آن با مفهوم و حالت مورد اشاره در این حدیث قابل تأمل و در مجموع نشان دهنده دریافت مثبت و مشخصی از کاربرد نمادین حالات دست در این آثار است ؛ اما در خصوص نمایش حالات شکارچی، صرفاً در یک برخورد متفاوت ، یعنی لحظه قبل از ورود امام به صحنه رویداد، در اثر فرشچیان به آن پرداخته و تأکید شده و شکارچی در حال قرار دادن تیر در کمان و رها کردن آن است .