چکیده:
تعد الصورة من مقومات النص الشعری، فلا یکاد نص یخلو منها، ولم یکن استعمال الشاعر لها من باب التکلف والتصنع وإنما أدت دورا کبیرا فی الحجاج، ولا سیما فی غرضی الفخر والهجاء لأنهما یقومان علی محاولة إقناع الآخر والتأثیر فیه، فجاءت الصورة وسیلة من وسائل الإقناع والتأثیر. یحاول هذا البحث أن یقف علی أهم أنواع الصورة التی نجدها حاضرة فی هذین الغرضین - الفخر والهجاء- والتی کان لها من القوة الحجاجیة الإقناعیة الأثر البارز فی سیاق النص، ویحلل بعض الشواهد الشعریة التی وجد فیها مثالا واضحا علی حجاجیة الاستعار والکنایة والتشبیه، ومن ثم تحلیل هذه الصور تداولیا وإظهار دورها فی إقناع المتلقی والتأثیر فیه
The image is one of the components of the poetic text, and
hardly a text is devoid of it, The poet’s use of it was not
aesthetically pleasing in the poetic text. The image played a great
role in the arguments, especially in the purposes of pride and satire,
because they are based on trying to persuade and influence the
other, so the image became one of the means of persuasion and
influence. This research attempts to stand at the most important
types of image that we find present in these two purposes - pride
and satire - which had a persuasive argumentative force, a
prominent impact in the context of the text. Then analyze these
images pragmatically and show their role in persuading and
influencing the recipient.