چکیده:
تحاول هذه الّدراسة قراءة تجربة أبي نواسالشعرية من خلال النفاذ إليها من زاوية لغوية عضوية تشکل التماثلات الصوتية عمدتها،وبالاعتماد علي هذا المدخل الإجرائي ينبني التحليل النصي الذي يقوم علي تخير إحدي التيمات (صورة الساقي )؛ تلک التيمة التي تسعي الدراسة إلي تتبعها في ديوان أبي نواس ، وقد تنوعت الامتدادات التراصفية لبنية هذه التيمة ؛ أي تيمة (الساقي) بین الجملة ، فامقطع ، فالقصیدة يدل التنناول ج ماللة ّصفاي لمقعط لع ي، دفاولقرص(صورة الساقي )الفاعل في نسج اللغة المتحققة من ناحية ، وفي الإسهام بعملية الخلق الأدبي ؛ تلک العملية التي تنم علي تفاعلات سياقية منتجة لفضاءات دلالية توسع دائرة الإيحاء من ناحية ثانية . وقد تکررت التماثلات الصوتية علي مساحة النص المقروء، وظهرـ علي نحو جلي ٍّ ـ الانزياح الإيجابي الذي عدل بالعلاقة الثابتة الصامتة نحو علاقات دينامية متحرکة کسرت المألوف مولدة علاقات متوازية أحيانا، ومتکافئة الدلالة ، أو متخمالفة لم تصل الی احد المعانی الضدیة فی احیان اخری و هنا یلحظ ان الدال النصی یعوم بینما المدلول ینزلق بفعل تفاعلات البنی السیاقیة النصیة المتحققة فتتخلق شعریة اللغة النواسیة بدهشتها و اعرابها و مجاوزتها الفنیة
This piece of research attempts to study the poetical experience of Abe nwas
through examining the linguistic aspect that the binary dichotomies form its
basis. Due to this procedural parameter, it is necessary to conduct textual
analysis that depends on choosing some microtexts (for example, the image of
alsake ); those that this research seeks to pursue in the late anthology of poetry
of the poet Abe nwas .the collocational hierarchies of this microtext -the image
of alsakei.e. - have apparently varied from sentence, through paragraph to an
entire poem.
The textual analysis pinpoints the influential role of the binary dichotomies in the
alsake of the manipulated language on the one hand, and in contributing to the
process of literary creativeness; such a process that builds on contextual
conconrdences designed for semantic interpretations that extend the domain of
inference on the other hand. The binary dichotomies recur throughout the
readable text, and quite obviously, the positive connotativeness has transferred
the silent static relationship into active dynamic relationships that have
exceeded the norm toward creating parallelistic relations sometimes, and toward
balanced or imbalanced semanticity that have not reached the binary synonyms
at other times. Here, we realize that textual signifier (the binary dichotomies)
floats whereas the signified connotes owing to the achievable textual and
contextual structures, thus emerges the poeticality of Dunqol's language in its
extravagance, strangeness and artistic adjacency.