چکیده:
یقوم البحث حول دراسۀ خصائص المنظر الطبیعی فی لوحات الفنان العراقی محمد راضی عبد الله، وجاء فی
أربعۀ فصول: ابتدأ الباحث بالمقدمۀ کفصل أول وإطار منهجی عبر بیان مشکلۀ البحث والحاجۀ إلیه من خلال
ما حوته لوحات الفنان موضوع البحث من قیمۀ جمالیۀ وفنیۀ فی الجانب النظری والعملی عبر تناوله لما یضمه
المنظر الطبیعی لمدینۀ البصرة من رؤی مستوحاة من الحیاة الیومیۀ للفرد العراقی فی الفن التشکیلی، ومدیات
الاستفادة من البحث فی مکتبۀ الفن التشکیلی. وضم هذا الفصل أیضا هدف البحث المتمثل فی بیان
خصائص المنظر الطبیعی فی لوحات الفنان العراقی محمد راضی عبد الله عینۀ البحث. اما الفصل الثانی جاء
کإطار نظری للبحث متفرعا إلی ثلاثۀ مباحث: أولها (المنظر الطبیعی وطبوغرافیۀ بیئۀ البصرة). اما المبحث
الثانی فکان (المرتکزات الفلسفیۀ لمفهوم المنظر الطبیعی). أما المبحث الثالث فکان حول (المنظر الطبیعی فی
اللوحۀ التشکیلیۀ). فشکلت المباحث الثلاث منطلقا نظریا ارتکز علیه الباحث فی بناء الفصل الثالث الذی
خصص ضمن منهجیۀ البحث لتحدید مجتمع البحث وطبیعۀ اختیار عینۀ البحث والتی تمت قصدیا کعینۀ
ممثلۀ من الجانب الموضوعی للبحث والاقتصار علی الأعمال التی تناولت المنظر الطبیعی فی اعمال الفنان
محمد راضی عبد الله والتی بلغت خمس لوحات غطت حدود البحث، وتم تحلیلها وفق المنهج الوصفی
التحلیلی والمتناسب کمنهج وطریق یجده الباحث مناسبا لتحقیق هدف البحث. ومن ثم تم استعراض أهم ما
توصل إلیه الباحث من نتائج شکلت إلی جانب الاستنتاجات تبعتها التوصیات والمقترحات تلتها قائمۀ
المصادر، مجتمعۀ فی الفصل الرابع للبحث ومن ثم النتائج التی أسفر عنها البحث وتحلیل نماذج عینۀ البحث.
حیث توصل الباحث لجملۀ من النتائج منها:
١) التأثیر العاطفی المباشر للمنظر الطبیعی فی البصرة علی أعمال الفنان محمد راضی عبد الله، جعله یتحول
بأسلوبه فی الفترة الأخیرة من الاتجاه التجریدی الصرف إلی قراءة المنظر الطبیعی البصری واستلهام قیمه
الجمالیۀ. فبدت جملۀ من الخصائص مثل:(التناسق والتوازن، الإحساس بالرحابۀ المکانیۀ، الصفاء الضوئی
والثراء اللونی وبالتناغمات الحاصلۀ بین مفرداتها)
of sources, combined in the fourth chapter of the research, and then the
results of the research and analysis of the research sample models. Where
The research is based on studying the characteristics of the natural landscape
in the paintings of the Iraqi artist, Mohamed Rady Abdullah, and it came in
four chapters: The researcher began with the introduction as a first chapter
and a methodological framework by explaining the research problem and the
need for it through the aesthetic and artistic value of the subject of the
research in the aesthetic and artistic side in the theoretical and practical side
Through his discussion of what is included in the natural scenery of the city
of Basra, visions inspired by the daily life of the Iraqi individual in plastic
art, and the benefits of research in the library of plastic art. This chapter also
included the aim of the research, which is to show the characteristics of the
landscape in the paintings of the Iraqi artist, Mohammed Radi Abdullah, the
sample of the research. As for the second chapter, it came as a theoretical
framework for the research, divided into three topics: the first (the landscape
and topography of the Basra environment). The second topic was (the
philosophical underpinnings of the concept of landscape). As for the third
topic, it was about (the landscape in the plastic painting). So the three
investigations revealed a theoretical basis on which the researcher relied on
building the third chapter, which was devoted within the research
methodology to determine the research community and the nature of
choosing the research sample, which was intentionally taken as a
representative sample from the objective side of the research and limited to
the works that dealt with the natural landscape in the works of the artist
Mohammed Radi Abdullah, which amounted to five The panels covered the
limits of the research and were analyzed according to the descriptive
analytical and proportional approach as a method and a path that the
researcher finds suitable to achieve the research goal Then the most
important findings of the researcher were reviewed, along with the
conclusions, followed by recommendations and proposals, followed by a list
the researcher reached a set of results, including:
The direct emotional impact of the landscape in Basra on the works of
Muhammad Radhi Abdullah, which made him transform his style in the
recent period from the abstract direction to an expressive reading of the
natural landscape and its aesthetic values. Properties such as: consistency
and balance, a feeling of spatial spaciousness, optical clarity and chromatic
richness and the harmony between their vocabulary appeared.
The paintings of Muhammad Radhi Abdullah divided into innate landscapes
depicting all that is fungal from palm trees and waterwares (shakhs), and the
second is a urban landscape that includes houses (Shanashil), bridges and
others