چکیده:
مسئلهای که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد «مسئله شرور» است. این مسئله در سه حوزه اعتقادیء اشکالاتی
را بر توحید» عدل و حکمت الهی متوجه میسازد. روش اجرای این پژوهش به صورت مطالعات کتابخانهای و جمع آوری
جوانب بحث از کتب مرتبط در این زمینه بوده است.
به طور کلی مطالبی که در این مقاله اثبات خواهد شد و آنچه ارائه میشود به طور خلاصه عبارت است از:
۱ بیان شبهه ثنویّت و اشکالات آن؛
۲ بررسی سه ایراد شرور که به آنها اشاره شدء و تنقیح مناط آن؛
۳ بررسی دقیق ماهیت حقیقی شرور و کشف نسبیت و عدمی بودن آن؛
۴ پاسخ افراد متدین در خارج از چهارچوب استدلال منطقی به این مسئله؛
۵ برهان جناب ارسطو و جناب افلاطون و مقایسه بین آن دو و همچنین عبارات معاظم قوم و روژوس طایفه در این باب؛
۶ استحاله تفکیک خیرات و شرور و بیان آثار و فواید آن؛
و مجموعا نتیجه این مسئله که آنچه موجود است یا خیر محض است یا کثیر الخیرء و در بیانی دقیقتر اثبات (نیستی شرور) و
همچنین اثبات عدم انفکاک آن از خیرات و بیان فواید و خیرات شرور! و اثبات این مطلب که نظام موجوه اکمل نظامات و احسن
فروض ممکنه است و این مهم» که علت ایجاد موجودات ناقصهء رم ذات اقدس الهء مفیض علی الاطلاق بودن خداوند متعال است.
The problem which is discussed in this paper is the “problem of
evil”. This problem has brought about problems in three areas of
belief to monotheism, justice, and divine wisdom. The method of
conducting this research is library-based studies and collection of
aspects of this discussion from the related books in this field.
In general, the issues which will be proved and what will be presented
in this paper are briefly as follows:
1. Expression of doubtfulness and its problems
2. Review of the three evil which was mentioned, and degeneration
of their areas
3. Detailed review of the true nature of evil and the discovery of
relativity and its non-existence
4. Response of religious people outside the framework of rational
reasoning to this issue
5. The prophecies of Aristotle and Plato, and the comparison
between them and the phrases of the elders of the tribe and heads of
the tribes in this respect
6. The transformation of the distinction between good and evil
and the expression of its effects and benefits
And in general the result of this problem that what exists is pure
good or have lots of goodness, and in a more precise way to prove
(non-existence of evil) and also non-defection of it from goodness
and the statement of the benefits of evil. And the proof of this issue
that the existing system, is the best possible system, and this important
issue which is the reason for the creation of the imperfect beings,
is the kindness of the essence of Almighty Allah.
خلاصه ماشینی:
به طور کلي مطالبي که در اين مقاله اثبات خواهد شد و آنچه ارائه مي شود به طور خلاصه عبارت است از: ١ بيان شبهه ثنويت و اشکالات آن ؛ ٢ بررسي سه ايراد شرور که به آن ها اشاره شد، و تنقيح مناط آن ؛ ٣ بررسي دقيق ماهيت حقيقي شرور و کشف نسبيت و عدمي بودن آن ؛ ٤ پاسخ افراد متدين در خارج از چهارچوب استدلال منطقي به اين مسئله ؛ ٥ برهان جناب ارسطو و جناب افلاطون و مقايسه بين آن دو و همچنين عبارات معاظم قوم و رؤوس طايفه در اين باب ؛ ٦ استحاله تفکيک خيرات و شرور و بيان آثار و فوايد آن ؛ و مجموعا نتيجه اين مسئله که آنچه موجود است يا خير محض است يا کثير الخير، و در بياني دقيق تر اثبات (نيستي شرور) و همن ينچ اثبات عدم انفاکک آن از خريات و باين فوايد و خريات شرور!
٥٨ همانطور که در قرآن کريم (شر) بالجمله اثبات شده است در آيه شريفه (من شر ما خلق ) فلق /٢ ِ پس از تبيين وجود شرور، يکي از آن اشکالات و شايد مهم ترين آن ها در زمينه توحيد است ؛ بدين بيان که : ذات اقدس اله کمال مطلق است و مستجمع جميع صفات خيريه مي باشد و از آنجا که مريد و اراده با هم متحداند، تعلق اراده ذات حضرتش به اين شرور محال بوده ، پس خالق آن ها نيست ، و از آنجا که تحقق معلول هاي ممکن بدون علت ايجادي نيز محال است در نتيجه شرور ممکنه موجوده داراي خالقي غير از حضرت حق هستند.