چکیده:
مکتب نورانی ومقدس اسلام که به عنوان آخرین شریعت الهی ،دینی جامع وکامل است ،وجه تمایزانسان باسایر
موجودات راکه هرچنددراموری بسیارباهم مشترکند،دربهره داشتن انسان ازقوه عقلیه وعقل اومیداندوبرهمین
وجه تمایزاست که بیانگراحکام وقوانینی هماننداحکام فردی واجتماعی است وحتی نحوه رفتاروکردارانسان مسلمان و
پایبندبه مکتب رابامحیط پیرامون واطراف خودبیان میکند.ازمنظراسلام ،تضمین به سعادت رسیدن جامعه که همان
فتح قلههای آرمانهاواهداف است ،درگروسعادت تک تک اعضای جامعه میباشدوازاینروست که شارع مقدس اسلا م
براصول اخلا قی وروابط اجتماعی بسیارتکیه میکند.
این مقاله که بصورت مطالعات تفسیری وباتتبع درموضوعات اخلا قی قرآن کریم ،تهیه وبه نگارش آمده است ،با
بیان تعریفی جامع ازکلمه اخلا ق ،به پژوهش وشرح مختصری ازمکارم اخلا قی وبایستههای اخلا قی مطرح شده درقرآن
کریم پرداخته که به اخل ق توصیفی مشهورمیباشدودرمیان توضیحات آیات مربوطه به نکات تفسیری وتعاریف صفات
اخلا قی نیزاشاره میکند.ضمنابایدتوجه داشت بادرنظرگرفتن معنایعامی که اخلا ق داردبنابرتقسیم اخلا ق به اخلاق
حسنه وسیئه ،نقطه مقابل این اخلا ق حسنه وفضائل اخلا قی مذکوردرمقاله ،به عنوان رذائل اخلاقی شناخته میشودمثل درمقابل فضیلتی مانندعلم رذیلهای مانندجهل قراردارد.
The luminous and holy school of Islam, which as the ultimate divine law,
is a comprehensive and complete religion, knows the differentiation between
human and other beings, its enjoyment from power of intelligence
and intellect, although they are very much in common and on the basis of
distinction, expresses the sentences and rules such as individual and social
sentences. and even states the manner in which human adhere to the school
behave with its surroundings. From the point of view of Islam, the guarantee
of the society’s felicity which is the conquest of the peaks of ideals and
goals, depends on the happiness of each member of the society and because
of this, the sacred law of Islam relies heavily on the principles of morality
and social relations.
This paper which has been prepared and written in the form of interpretive
studies and with the research on the moral issues of the Holy Qur’an,
has presented a brief research and account of the moral and moral principles
set forth in the Holy Qur’an which is known as descriptive ethics, by
expressing a comprehensive definition of the word “ethics” and points out
the interpretative points and definitions of moral traits among the explanations
of related verses. At the same time, it should be noted that the opposite
of good ethic morality and the moral virtues mentioned in the paper are
known as moral vices, considering the general meaning of ethics and based
on division of ethics into good and vice ethics. For example, against the
virtue such as knowledge, there is a vice such as ignorance.
خلاصه ماشینی:
کليد واژگان : اخلاق ، اسلام ، قرآن ، تعاملات فردي و اجتماعي، برنامه سعادت ، مسئوليت هاي اجتماعي * طلبه سطح دو جامعه علميه امير المؤمنين استان تهران مقدمه با تأمل به تاريخ و سير انديشه ها و تحولات مکتبي و مذهبي ، به روشني در مي يابيم کـه غـالب فـيـلسـوفـان و بزرگان قوم و صاحبان مکاتب فکري در طول تاريخ بشر، همواره درصدد بوده اند که برنامه و نظامي براي رفتار آدميان عرضه کنند و روش زندگي و سير و سلوک حيات را به آنان ارائه نمايند تا آن ها را به سر منزل اهداف عاليه ترسيم شده در مکاتبشان هدايت کنند.
اسلام مهم ترين احکام و شرايع خود از قبيل حج و جهاد و نماز و انفاق را و خلاصه تقواي ديني را بر اساس اجتماع قرار داد و علاوه بر اينکه قواي حکومت اسلامي را حافظ و مراقب تمامي شعائر ديني و حدود آن کرده و علاوه بر اينکه فريضه دعوت به خير و امر به معروف و نهي از تمامي منکرات را بر عموم واجب نموده ، براي حفظ وحدت اجتماعي هدف مشترکي براي جامعه اعلام نموده و معلوم است که کل جامعه هيچ وقت بي نياز از هدف مشترک نيست و آن هدف مشترک عبارت است از سعادت حقيقي ، (نه خيالي ) و رسيدن به قرب و منزلت نزد خدا و اين خود يک پليس و مراقب باطني است که همه نيت ها و اسرار باطني انسان را کنترل مي کند تا چه رسد به اعمال ظاهريش .