چکیده:
در مسائل فقهی و اصولیء روش استنباط فقه مسئله ایست که میان شیعه و سنی مطرح است که در آن اختلاف
نظرهایی وجود دارد و در روش استنباط احکام تاثیر بسزایی دارد. شیعه مسئلهای خاص را حجت میداند و آهل سنت
مستلهای عکس آن را و یا بالعکس!. روش این تحقیق به صورت کتابخانهای میباشد و تا حد ممکن سعی شده است که
از منابع موق و قابل اطمینان» همانند کافی و المحاسن و اجود التقریرات» استفاده شود. در این منابع فقه، مهمترین آنها
قرآن و سنت و عقل و اجماع است. در هر یک از این مباحث سعی میکنم که حداقل به طور اجمالی به هر یک بپردازم تا
جایی که کلام از حوصله خارج نشود. در این مقاله به حجیت قرآن پرداخته میشودء البته از طریق دلائل عقلی و نقلی. در
برخی موارد برای فرضیههای مقاله دلیلی بیشتر از عقل و تفکر نیافتهام. در این مقاله به حجیت سنت و دلایلی بر آثبات
عصمت، پرداخته میشود و همچنین نظر اهل تستن در باره سنت صحابه و تعریف صحابه و رد بر ایشان نیز آورده میشود.
در بحث عقل نیز بسیار اجمالی به آن پرداختهام و در اجماع نیز بحفی بسیار زیبا پیرامون حجیت اجماع به طور مستقل و یا
در طول منابع دیگر، مطرح میشود که در متن به آن اشارهای میکنم.
In jurisprudential and principled issues, the method of jurisprudence
deduction is a problem that is posited between Shiite and Sunni,
in which there are differences of opinion and has a significant effect on
the sentences deduction method. The Shiite sees a particular issue as
authenticity and Sunni believes in an issue against it or vice versa! The
research is carried out with library method and as far as possible, it has
been tried to use reliable sources, such as al-Kafi, and al-Mahasen and
Ajvad al-Taqrirat. In these sources of jurisprudence, the most important
of them are Qur’an, Sunnah, reason and consensus. In each of these
discussions, I try to cover each one at least briefly to the point where the
word does not go out of boredom. In this paper, the authority of the
Qur’an is addressed, albeit through rational and narrative reasons. In
some cases, I have not found reason except thought and reason for research
hypotheses. In this paper, the authenticity of the Sunnah and the
reasons to prove infallibility will be address. Also the Sunni view of the
Sunnah of the Companions and the definition of the Companions and
rejection of them is also brought. In the discussion of reason, I have
also discussed it very briefly and on the consensus, there is also a very
beautiful debate about the authority of consensus either independently
or through other resources that I refer to it in the text.
خلاصه ماشینی:
محتوي : قرآن بيان کننده اخلاق و اعتقادات و احکام عملي است و يقينا اگر به آن عمل شود باعث سعادت دنيوي و اخروي بشر مي باشد، که آيه شريفه «يهدي إلي الحق و إلي طريق مستقيم » (احقاف /٣٠) خود گواهي بر اين مطلب است ، و هم چنين در اثبات اين مطلب روايتي از شيخ الأئمه جعفر ابن محمد وارد شده است : «ما من أمر يختلف فيه اثنان إلا وله أصل في کتاب الله عز وجل ، ولکن لاتبلغه عقول الرجال » (کليني ، ١٤٠٧ق ، ج ١، ص ٦٠) حجيت و تحريف قرآن کريم آيا قرآني که هم اکنون در دست ما هست ، منبع قابل اطميناني است ؟ يقينا مي توان گفت که اين ٨ کتاب خدا که اکنون در دست ما هست حجت و دليل شرعي مي باشد، البته به دو دليل : الف ) زيرا اين کتاب مشهود، در حال حاضر، از نسلي به نسل ديگر رسيده است و هيچ دخلي و تصرفي در آن نشده است (دلايل تاريخي ).
ادله بر عدم تحريف قرآن : الف ) رواياتي در اين زمينه وارد شده است از امام صادق که فرمودند: «کل حديث لا يوافق کتاب الله فهو زخرف »؛ (برقي ، ١٣٧١ق ، ج ١، ص ٢٢١)، هر حديثي که موافق قرآن نيست آن را به ديوار بکوبيد، مدعي ما به اين بيان اثبات مي شود: معصوم و يا همان شارع مقدس که در مقام بيان احکام و دستورات دين هست و حتي سکوت و يا خوابيدن ايشان حجت هست ، قرآن را ميزان سنجش روايات و کلام خود قرار داده اند که اين امر بر حجيت قرآن دلالت دارد.