چکیده:
در میان غالب آثار فقهی و اصولی از دو قاعده «حرمت اهانت به مقدسات» و «وجوب
تعظیم شعائر» مستقلا ذکری به میان نیامده است. آنچه مسلم است استفاده ضمنی فقها از
این دو قاعده به مثابه کبرای استدلال در استنباط برخی احکام است؛ به طوریکه حجیّت
این دو قاعده را درنزد ایشان مفروغ عنه مینماید.
حکم مجموعهای از فروع فقهی دار مدارهتک واهانت یا احترام و تعظیم است. درروایات
رسیده از حضرات معصومین (ع) باب وسیعی در زمینه نهی از اهانت و لزوم حرمت شعائر
الهی، گشوده شده و آثار و تبعات هرکدام را گوشزد فرموده اند. از اینرو اهمیت بازخوانی چنین
قاعدهای نمایان است. نویسنده دراین اثر» تلاش نموده استء در باب ادله عقلیء قرآنی و
روایی این دو قاعده و همچنین» دریاب انواع و حیئیات مختلف اهانت و ملاک تشخیص
شعائرو لزوم توجه به آن» گزارشی مختصر ارائه کند.
In the most of works in Figh and jurisprudence there are no allusions
to ‘reverence to disrespect to holy persons’ and ‘incumbency
of respect to rites’. Certainly, the tacit use of them by jurisprudents
as the major of the reasoning about some judgments, that
makes these rules out of importance. It is opened thejudgment
of a set of jurisprudential accidents about disrespect, and a vast
chapter in prohibition of disrespect and necessity of respect to
sublime rites, and the effects of each of them are mentioned. We
have in hadith about that. So, the importance of reading again
these rules is clear. The author in this work tried to bring forward
some reasons from intellect, Quran, and Hadith for these two
rules and provide some account about different types and steps
of disrespect and criterion for recognizing it