چکیده:
نوشتارحاضرتل شی است درراستای تحلیل کنشهای اجتماعی ازمنظرقرآن کریم. بحث مترفین یکی ازمباحث
مهم قرآنی وجامعهشناسی میباشد. حل مساله فوق، ثمرات علمی وعملی مهمی رادرپی دارد. این نوشتاربه ویژگیهای
مترفین درعلم قرآن وابزارهای تبلیغاتی مترفین پرداخته است. روش این نوشتار، اسنادی وتحلیلی است، یعنی ویژگیهای
فردی واجتماعی مترفین راجمعآوری کرده، سپس ابزارهای تبلیغاتی آنهاراذکرکرده ودرآخربه پیامدهای مترفین
پرداخته است. این موضوع راازدوحیث میتوان بررسی کرد: ١. مترفین ازمنظرفردی، ٢. مترفین ازمنظراجتماعی.
مترفین رامیتوان ازمفاهیمی دانست که تاثیربسزایی دراجتماع دارد، ازاین حیث که اگرجلوی آنان گرفته نشود، جامعه
روبه اضمحل ل میرود. دراین مقاله، ابتداموضوع بحث بهطوردقیق ازلحاظ لغوی واصطل حی بررسی شده، سپس بعد
ازذکرویژگیهای مترفین، به پیامدهای اتراف پرداخته شده وابزارهای تبلیغاتی مترفین ازجمله تکذیب، تهمت، اتهام و
قدرتطلبی موردبررسی قرارگرفته ودرنهایت، باتبیین پیامدهای اتراف، به عاقبت مترفین پرداخته شده است
The present essay tries to analyze social actions from the viewpoint
of the Noble Quran. The discussion on Mutrafin is among
the most important Quranic and sociological issues. It is useful,
both scientifically and practically, to resolve the aforesaid issue.
This is an analytic and documentary essay, i.e. the individual and
social characteristics of Mutrafin were collected, then their advertising
tools were mentioned, and finally the consequences
were discussed. This can be investigated in two aspects: 1. Mutrafin
from an individual perspective, and 2. Mutrafin from a social
perspective. This can be known as a concept that considerably
affects the society. Therefore, the society may collapse if no one
stops them. Firstly, the issue is accurately studied both lexicologically
and terminologically in this essay, then after mentioning
the characteristics of Mutrafin, the consequences of Etraf (luxuriousness)
and the ultimate destiny of Mutrafin is discussed.
خلاصه ماشینی:
بخش دوم : اوصاف و ويژگيهاي طبقه مترف در قرآن : ١- انکارتوحيد و معاد: قرآن کريم در اين باره مي فرمايد: «و قال الملأ من قومه الذين کفروا و کذبوا بلقاء الآخرة و أترفناهم في الحياة الدنيا ما هذا إلا بشر مثلکم يأکل مما تأکلون منه و يشرب مما تشربون »»(مؤمنون : ٣٣)؛ «ولي اشرافيان (خودخواه ) از قوم او (نوح ) که کافر بودند، و ديدار آخرت را تکذيب مي کردند، و در زندگي دنيا به آنان ناز و نعمت داده بوديم ، گفتند: اين بشري است مثل شما از آنچه مي خوريد مي خورد و از آنچه مي نوشيد مي نوشد!
قرآن در موارد متعددي به اين نوع از استدلال باطل گرايان که از يک مقدمه حق و ديگري باطل ، نتيجه باطلي مي گيرند- اشاره مي نمايد: «و قال الملأ من قومه الذين کفروا و کذبوا بلقاء الآخرة و أترفناهم في الحياة الدنيا ما هذا إلا بشر مثلکم يأکل مما تأکلون منه و يشرب مما تشربون و لئن أطعتم بشرا مثلکم إنکم إذا لخاسرون » )مومنون : ٣٣-٣٤)؛ «و از سران و اشراف قومش که کافر بودند و ديدار آخرت را تکذيب مي کردند، و آنان را در زندگي دنيا از وسايل و ابزار مادي فراواني برخوردار کرده بوديم ، گفتند: اين جز بشري مانند شما نيست که از آنچه شما مي خوريد مي خورد، و از آنچه شما مي آشاميد مي آشامد.