چکیده:
این نوشتار به صورت اجمالی، قسامه را مورد بررسی قرار داده است و به مواردی مانند تعریف قسامه از نظر لغت و
اصطلاح، کاربرد قسامه، اصل یا اماره بودن قسامه، وظایف قاضی، کیفیت اجرای قسامه و نیز دیدگاه حقوقی به قسامه در
اسلام و در بین دیگر مل تها م یپردازد. این مقاله با روشی درون دینی و بر اساس قواعد فقهی اسلام و قوانین مصوب بعد از
انقلاب اسلامی ایران به بحث در مورد قسامه پرداخته است. از آنجا که کیفیت اجرای این امر در حکومت اسلامی نیز مورد
بررسی قرار گرفته، بخشی از مقاله، صورت حقوقی به خود گرفته است ک ه در سیر مقاله بدان اشاره شده است
Qasamah is concisely investigated in this essay. It includes the definition
of Qasamah both lexicologically and terminologically, being
original or Amarah (circumstantial evidence), duties of the judge, the
performance quality, and the legal viewpoint on Qasamah both in Islam
and among other nations. In order to discuss Qasamah, this paper
takes an inter-religious approach based on the jurisprudential regulations
Islam and the acts approved the Islamic Revolution in Iran. Since
the quality of performing this affair has also been investigated within
an Islamic government, some parts seem to be legal, which are mentioned
along the paper.:
خلاصه ماشینی:
قسامه در نظام قضايي اسلام سجاد خورشيد* چکيده اين نوشتار به صورت اجمالي ، قسامه را مورد بررسي قرار داده است و به مواردي مانند تعريف قسامه از نظر لغت و اصطلاح ، کاربرد قسامه ، اصل يا اماره بودن قسامه ، وظايف قاضي ، کيفيت اجراي قسامه و نيز ديدگاه حقوقي به قسامه در اسلام و در بين ديگر ملت ها مي پردازد.
که براي هر يک از اين امور ششگانه قسامه اي به نسبت کل ديه مقرر داشته اند: براي قتل عمد: پنجاه قسم ، براي قتل غير عمد: بيست و پنج قسم ، براي هر يک از جروح و صدماتي که ديه اش هزار دينار (ديه کامل ) باشد: شش سوگند، و ديه کمتر از ديه کامل به اندازه و نسبت ديه آن به کل ديه است ؛ به اين صورت که اگر ٢٣ کسي به يکي از اعضاء و جوارح او آسيبي وارد شود اول آن جرح را نسبت به کل ديه مقايسه مي کنند، هر گاه به اندازه يک ششم بينايي يا شنوايي يا تکلم او باشد شخص مجروح يک قسم مي خورد، و اگر به اندازه يک سوم بينايي باشد در مجموع دو قسم ياد مي شود، يعني قسم خود مجروح و قسم شخص ديگر.
اما روايت ديگري نيز در باب ديات ، يعني ديه بيضه و کوژ پشتي و همچنين ديه فتخ ناف و بيرون زدن ان و سفت شدن ناف وجود دارد که آن را بيان مي کنيم : «که امير المومنين در پاسخ به سوال محمد بن يعقوب فرموده است : هر بيضه پانصد دينار است ؛ هرگاه مردي به گونه اي آسيب ببيند که مبتلا به فتخ هر دو بيضه شود، ديه آن چهارصد دينار مي باشد.