چکیده:
این مقاله تلاش دارد نحوه برساختِ فرهنگی-اجتماعیِ جنسیت و تحققناپذیریِ امر جنسیتی را بواسطه نظریاتِ ژک لکان و جودیت باتلر با تمرکز بر سوژه تراجنس بررسی کند. ابتدا از طریق برهمکنشی نظمهایِ سهگانه لکان (تخیلی، نمادین و واقع) به چگونگی شکلگیریِ سوژه تراجنس بواسطه شکاف میانِ هویت تخیلی (منِ آرمانی) و هویت نمادین (آرمانِ من) پرداخته میشود. سپس به فرایندِ گذار جنسی از طریق عمل جراحی تطبیق جنسیت به منظور راهی برای بهرسمیتشناسیِ میلِ سوژه توسط دیگری/دیگریبزرگ اشاره میشود. لکان تفاوت جنسی را ورای اندامهای جنسی و مبتنی بر دالهای زبانی بعنوان ایدهآلهای هنجارین و باتلر آن را به مثابه ساختارهایِ گفتمانی میداند که بطور زمانمند بدنها را شکل داده و در قالب اجراگری بیان میشود. روش تحقیق این مقاله، کیفی است و دادهها بوسیله مصاحبه گردآوری و در قالب روایتپژوهی از طریق مفاهیم نظری تحلیل شده است. میدان تحقیق، شهر تهران و مشارکتکنندگان، هفت نفر از افراد تراجنس است که بصورت هدفمند با روش گلولهبرفی انتخاب شدهاند. یافتهها نشان میدهد ناممکنبودگیِ تحقق جنسیت به مثابه مدلول، جنسیت را تنها از طریق دالِ بدنی و در قالب اجراگری ارائه میدهد. تلاشِ سوژه در نظم نمادین (عمل جراحی تطبیق جنسیت) برای همسویی با جنسیت تخیلی (آنچه سوژه از خودِ جنسیتی در ذهن دارد) در برخورد با امر واقع، شکافی پُرناشدنی است؛ که تمرکزِ تفاوت/هویت جنسیتی بر محوریت دال/بدن در نظم نمادین موجب میشود تا فقدانِ جنسیت از طریق اجراگری در قالب فانتزی همزمان سوژه را ساخت و تخریب کند. در نتیجه، جنسیت بیش از آنکه امری درونماندگار باشد، امری زبانشناختی و اجراگرایانه است.
This article attempts to examine the cultural-social construction of the gender subject and the impossibility of gender by theories Jacques Lacan and Judith Butler on the Transsexual subject. The interplay of Lacan's orders (Imaginary, Symbolic, and Real) indicates how the Transsexual subject forms through the gap between imaginary identity (Ego ideal) and symbolic identity (Ideal ego). Lacan argues sexual difference is beyond the sexual organs and is based on linguistic signifier as normative ideals, and Butler presents it as discourse structures that shape bodies and are expressed by performativity. The research is qualitative, data are collected through interviews and analyzed in terms of narrative research via theoretical concepts. The research field in Tehran, and research participants are seven Transsexual people who have been selected by the snowball method. Findings depict that the impossibility of realizing gender as signified represented through physical signifier by performativity. The subject's attempt in the symbolic to align with the imaginary gender dealing with the real is an insurmountable gap. The focus of gender difference/identity on the axis’ the signifier/body in the symbolic causes the loss of gender that constructs and destroys the subject by performativity as fantasy. Gender is linguistic and performative not immanent.