چکیده:
إنّ المنعطف الخطير في مسار الحرية السياسية وفقا للرؤية القرآنية السامية، يتبلور في التغيير الجذري لنمط التفكير والتغيير من الداخل و بمِا أنَّّ الإنسان يرَضَخ تارة للتعلقات الدّنيوية والتمايلات النفسانية، ويتأثر بالمظاهر المؤثرة على نشوء القوة والثروة والتمّكين تارة أخرى، فإنهّ سيصبح مفتونا بها وبالتالي سيكون عبدا للآخرين في تعاملاته السياسية من حيث لا يدري ويطُفئُ الجذَوة المتُقدّة لحريته الشخصيةّ لينسحب لصالح الآخرين؛ وما كانت بعثة الأنبياء إلا لتِذكير الإنسان بنعمة الحرية التي تعُتبر أهم نعمة يعيشها الفرد في حياته. ومن هذا المنُطلق وإدراكا بأهميةّ الموضوع، تهدف هذه الدراسة مناقشة وتفسير هذا الأمر الأساسي الذي ينَّصُ على مدى العلاقة القائمة بين الحرية والعبودية السياسية. وجاءت فرضيةّ البحث متناسقة مع مباني التوحيد وأركانه الرصّينة، تطبيقا لمفهوم خلافة الله في الأرض، والاستخلاف هو عمار ةُ الأرض بحسب نظام الله، فالإنسان بعد التتويج به ا المنصب المثير للجدل والنقاش يضع نفسه على المحك، وما الضَّّير في ذلك لو أدركنا الغاية مِن خلق البشر؟ فلو تعَمّقنا في الموضوع لوجدنا معطيات ودلالات كثيرة تبُينّ فلسفة الخلق وسرِّ الوجود الذي يكشف النقاب عن الأهداف المرسومة التي تتمحور على مبادئ الحرية ومباني المساواة بين كافة بنَي البشر اعتمادا على المنطق وآيات القرآن ال كريم. ومن أجل تحقيق هذا الهدف، تَمّ تسَليط الضوء على هذا الموضوع المرتكز على المعرفة العلمية والتفسير الاجتهادي الجامع ومخرجاته التطبيقية.
Based on the Qur'anic view, the situation of political freedom comes
from within, when man is freed from his internal egoism and Taghut
(rebel against God) and submits to monotheism and its implications; it
will be a prelude to liberate himself from the bondage of others.
However, the divine prophets are appointed by the constant message
of confrontation with the outer Taghut, the combination of the two
elements of moving away from the inner and outer Taghut is a way to
liberation. Given that man, on the one hand, is dependent on worldly
belongings and, on the other hand, is influenced by the effective
manifestations of power and wealth, in any case, it is possible that in
political interactions, he becomes fascinated and enslaved by others
and subconsciously gives his freedom to others, so the divine prophets
come to remind him of the forgetfulness of the blessing of freedom.
Considering the importance of this issue, the present paper seeks to
find out fundamentally what is the relationship between freedom and
political servitude from the point of view of the divine words (The
Qur'an). The hypothesis emphasizes that according to the basis of
monotheism and the place of man as Khalifato Allah and his free and
equal creation, according to the logic and verses of the Holy Qur'an,
serving God is considered the first step towards political freedom and
liberation, so no one has the right to undermine his freedom, just as he
can not follow and enslave others in the political arena. Therefore, by
serving God, man has a spirit of freedom and opens his path to
political freedom, a path in which obedience to Taghut is rejected and
denied. This issue has been examined by the method of ijtihad
interpretation. The relationship between freedom and slavery in the
political arena has been less considered by scholars in the field of
Islamic political thought, and this can be considered as an innovation
of this paper.