چکیده:
لئو اشتراوس با آثار کسنوفونی خویش این نویسندهی دورهی کلاسیک را که به ویژه درخصوص معرفی چهرهی سقراط در محاق افلاطون قرار گرفته بود در معرض توجه خاص قرار میدهد. او معتقد است که در شناخت سقراط تاریخی، از کسنوفون به عنوان منبع مطمئنتر از افلاطون میتوان استفاده کرد. گفتار سقراطی کسنوفونِ او که متن کتاب تدبیر منزل نیز ضمیمهی آن است هم سقراط را به ما بهتر میشناساند و هم کسنوفون را؛ و نمونهای است از به کار بستن آرای اشتراوس در خصوص نحوهی مطالعهی آثار فلسفی که خود در دوران پیری و پختگیاش به دست میدهد. ترجمهی فارسی این اثر به قلم یاشار جیرانی از کیفیّت مقبولی برخوردار است و اثری اصیل با تفسیری معتبر را بر حوزهی فلسفه باستان و معاصر اضافه میکند. نکاتی اصلاحی دربارهی ترجمهی وی میتوان ذکر کرد، که به پارهای از آنها، بهویژه در ضمن مقابلهی چند نمونه از متن و ترجمه اشاره کردهایم.
Leo Straus with his writing on Xenophon revives this classical writer’s fame and station, as a Socratic writer, in relation to Plato. According to Straus, we must see Xenophon as more important than Plato as a source for learning about historical Socrates. His Xenophon’s Socratic Discourse (including the English translation of Xenophon’s oeconomicus) does increase our knowledge about both Socrates and Xenophon; moreover, it is an instance of applying Straus’s views on reading philosophical writing by himself in his old age and maturity. Jeyrani’s Persian translation of this work is of acceptable quality. It is an original text accompanied by a valuable interpretation in the classical and modern philosophical literature. His translation can be made better than what it is; and we have proposed something about this, by the way of comparing a few fragments of the text and its translation.
خلاصه ماشینی:
از انبوه نوشته هايش در زبان آلماني که بگذريم ، از ميان نوشـته هـاي او در زبان انگليسي نمونه هاي زير ارتباط زيادي با موضوع مورد بررسي ما در اين مقاله دارند: ـ دربـاره ي جباريـت : تفسـيري بـر هيـرون (قهرمـان ) کسـنوفون ( On Tyrrany: An (Interpretation of Xenophon’s Hiero ـ درباره ي ميهماني افلاطون (On Plato’s Symposium) ـ شهر و انسان (The City and Man) ـ سقراط و آريستوفانس (Socrates and Aristophanes) ـ ليبراليسم قديم و جديد (Liberalism Ancient and Modern) ـ گفتار سـقراطي کسـنوفون ( Xenophon’s Socratic Discourse: An Interpretation of Oeconomicus) (کتابي که در دست بررسي داريم ) ـ سقراط کسنوفون (Xenophon’s Socrates) ـ مطالعاتي در فلسفه ي سياسي افلاطون (Studies in Platonic Political philosophy) خواننده ي آثار لئو اشتراوس از او هم فلسفه ياد مي گيرد، هم سياست ، هم تاريخ و هـم نحوه ي خواندن آثار فلسفي .
کسي که دوره ي آثـار افلاطـون را خوانـده اسـت ، بـه تماشـاي ابرهـاي آريسـتوفانس (البته مطابق ويراست دوم آن که اکنون در دسترس ماست ) نشسته است و گواهي ارسطو را درباره ي آورده هاي سقراط به حوزه ي مطالعات فلسفي شنيده است و البتـه پيشـاپيش آثـار سقراطي کسنوفون را نيز خوانده است ، با خواندن اين دو اثر اشتراوس مي تواند دريابـد کـه چرا او در عين حال که «افلاطون را والاترين سطح تفکر و نوشتار فلسـفي تلقـي مـي کـرد (ص ١١)»، مکتوبات سقراطي کسنوفون را «منبع اصلي و اوليه ي ما براي شـناخت سـقراط (ص ١٠٨)» مي دانست .