چکیده:
در پژوهش پیش رو محققین سعی دارد با مبنا قراردادن مباحث تحلیل گفتمان انتقادی۴ براساس رویکرد نورمن فرکلاف، و باتوجه به مبانی ایدئولوژیک و نظریه های قدرت، به بررسی روابط و مناسبات قدرت بین شخصیت های نمایشنامه ی شب روی سنگ فرش خیس، داستان و گفتمان های موجود در این نمایش نامه بپردازد. محقق می کوشد از میان گفتمان های حاضر در نمایشنامه ی شب روی سنگ فرش خیس، ضمن معرفی گفتمان های فرادست5 و فرودست6، ابزارها، امکانات و قابلیت هایی که گفتمان فرادست با کمک آن ها توانسته شرایط را طبق خواسته و رای خود پیش ببرد، شناسایی کند و همچنین دلایلی که گفتمان فرودست از این امکانات بی بهره مانده و اینکه تحت تاثیر چه شرایطی مجبور به پذیرفتن شرایط حاکم شده است را مشخص کند. در آخر، با توجه به اینکه بازه ی زمانی روایت نمایشنامه ی شب روی سنگ فرش خیس در سال های ابتدایی پس از وقوع انقلاب ایران جریان دارد، تاثیر رخداد ها و تغییرات اجتماعی در نمایشنامه ی شب روی سنگ فرش خیس بر موقعیت افراد فرودست، فرادست، تغییر شرایط آن ها و همچنین پیشبرد روایت در نگارش نمایش نامه توسط رادی مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش از منظر هدف، بنیادی است و به شیوه کتابخانه ای با روش تحلیلی - توصیفی انجام شده است و از نوع استدلال قیاسی بهره میبرد.
In the following research the author tries to study the power relations and the relationship among the characters of night on the wet pavemen_ a play by Akbar Radi_, the story of the play and the available discourses, specifically by basing critical discourse analysis according to ideological terms and theories of power.
The researcher attempts to identify the tools, facilities, and capabilities through which the superior discourse was able to advance the situation according to its wishes and options, as well as the reasons why the inferior discourse lacked those facilities, and to determine under what circumstances it was forced to obey the ongoing circumstance, by analysis of the present discourses in the play.
In the next step, the change of personality from a superior to lower position and vice versa from the perspective of discourse change is measured and explored.
Finally, since the narration of night on the wet pavement has been chosen based on early years after Iran’s revolution, the effect of events and social changes in night on the wet pavement on upper and lower people, changing their circumstances and also leading the narrative has been investigated by Radi during the play.
In this study the research method is fundamental in the point of goal and has been done in library style with analytic - descriptive in argument of analogy.