چکیده:
در این مقاله با نظر به معنای عام اخلاق با اتخاذ روش توصیفی - تحلیلی، بهرهگیری از ابزار کتابخانهای و مطالعه میانرشتهای، ابتدا تبیین «اندیشه و باور» و ارتباط آن با اخلاق عدالت کیفری و نیز کاربرد آن در برخی ارکان نظام عدالت کیفری از نظر گذرانده میشود؛ سپس با تأکید بر قرائتی نوین از نظریه اخلاق باور ویلیام کینگدن کلیفورد و نیز برخی مفاهیم اخلاقی از قبیل مسئولیت عقلانی و خودفریبی؛ به نقد مبانی فکری، معرفتی و باورهای برخی ارکان نظام عدالت کیفری و همچنین توسعه و پیشرفت منطق اخلاقی ایشان در کاربرد این مهم در مسائل مرتبط پرداخته میشود. با این توضیح که نگارندگان در نهادهای تصمیمگیرنده و بهخصوص حرفههای مهمی مانند قانونگذاری و دادرسی قائل بر این نظر هستیم که صاحبمنصبان این حرفهها، از نظر اخلاقی مسئولاند که احتیاط و نقادی، در مقام باور مبتنیبر دلیل قابل توجیه و به تبع تصمیمگیری را رعایت کنند و با توجه به واقعیتها در پی حقیقت و اتخاذ تصمیم مناسب و درست باشند؛ زیرا مسئولاند ادله حداکثری و واقعیتری بیابند و تصمیمگیریها و قضاوتهای آگاهانهتری داشته باشند تا به باور درست نائل شوند و همچنین باید بین باور و دلیل مدنظرشان نسبتی منطقی و عقلانی برقرار باشد. معیار و منطق مدنظر نگارندگان در ارزیابی اخلاق باور، منطق فازی است.
In this article, by adopting a descriptive-analytical method, using library tools, carrying out an interdisciplinary study and taking the general meaning of ethics into consideration, the terms "thought and belief", their relationship with the ethics of criminal justice and their application in some pillars, are first explained. Then, with an emphasis on a new reading of William Kingdon Clifford's theory of morality, as well as some moral concepts such as, rational responsibility and self-deception, the intellectual, epistemological foundations and beliefs of some elements of the criminal justice system is critiqued. Furthermore, the development and advancement of his moral logic in the application of this important matter in related issues is addressed.The explanation provided is, we believe that in decision-making bodies, and especially in important professions which deal with legislation and litigation, the holders of these rights are morally responsible to be prudent and criticize a belief based on a justifiable reason, and consequently observe the decision, seek the truth and make the right decision based on the facts. This is because they are morally responsible to think more carefully, find more realistic evidence, and to make more informed decisions and judgments in order to achieve a correct and right belief. Furthermore, they must ensure that there is a logical and rational relationship between their belief and reason. Fuzzy Logic was the criterion and logic employed in order to evaluate the ethics of belief.