چکیده:
با بسط و گسترش زبانشناسی در حوزۀ ادبیات در جهان، مبحث گفتمان نیز به همان اندازه رشد کرد. تا آنجا که در این عرصه، نظریهپردازانی نظیر فرکلاف، پنی کوک، فاولر، وندایک و لاکلا و موف رویکردهای خود را در این حوزه مطرح کردند. از میان اینان ارنستو لاکلا و شانتال موف کسانی بودند که نظریۀ گفتمانی خود را با رویکردی پساساختارگرایانه و در حوزۀ سیاست در کتاب هژمونی و استراتژی سوسیالیستی با بسط معنایی متشکل از مجموعه از مفاهیم و ایجاد ساختاری نظاممند مطرح کردند. این مقاله باهدف بررسی میدانهای گفتمانی و تحلیل گفتمان انتقادی با رویکرد لاکلا و موف، حکایت عاشق منافق از باب پنجم کتاب حدیقۀالحقیقه سنایی، قصد دارد تا با شناسایی دالهای مرکزی و مفصلبندی عناصر در متن به عملکرد گفتمانی سنایی در چگونگی کاربرد کنشهای کلامی وی در حکایت دست یابد. روش تحلیل در این مقاله بهصورت تحلیلی و توصیفی است و در پایان به این نتیجه رسیده است که سنایی با برجستهسازی وقتهها و معنا بخشیدن تازه به آنها، دال مرکزی عاشق منافق را به دلیل رابطۀ نزدیک با جریان حاکم زمان خود به حاشیه رانده است تا استیلا و هژمونی قدرت مقابل تضعیف شود.
With the development of linguistics in the world of literature, the topic of discourse has grown as well and to the extent that such theorists as Fairclough, Penny Cook, Fowler, Van Dijk, Laclau, and Mouffe have put forward their approaches in this area. Among them, Ernesto Laclau and Chantal Mouffe were the ones who put forward their discourse theory by a post-structuralism approach in politics in the book of hegemony and socialist strategy with a semantic expansion consisting of a set of concepts and systematic structural creation. The purpose of this article is to explore discourse fields and analyze critical discourse in Hypocritical Lover of the fifth chapter of Sana'i's Hadiqaht by the approach of Laclau and Mouffe and identifying the central signifiers and elaborating the elements in the text to identify Sana'i's discursive function in how his verbal actions are applied. The method of analysis in this article is analytical and descriptive and finally, it is concluded Sana'i has marginalized the central signifier of the hypocritical lover because of a close relationship with contemporary rulers by highlighting moments and creating new meanings to weaken the opposite power.
خلاصه ماشینی:
حوزه هاي گفتماني در حکايت «عاشق منافق » در حديقۀالحقيقه سنايي با تکيه بر نظريۀ تحليل گفتمان لاکلا و موف دانشجوي دکتري زبان و ادبيات فارسي، دانشگاه پيام نور، واحد تهران رقيه موسوي جنوب ، تهران ، ايران فاطمه کوپا اســتاد، گروه زبان و ادبيات فارســي، دانشــگاه پيام نور، واحد تهران جنوب ، تهران ، ايران چکيده با بسـط و گسـترش زبان شـناسـي در حوزة ادبيات در جهان ، مبحث گفتمان نيز به همان اندازه رشـد کرد.
اين مقاله باهدف بررسي ميدان هاي گفتماني و تحليل گفتمان انتقادي با رويکرد لاکلا و موف ، حکايت عاشق منافق از باب پنجم کتاب حديقۀالحقيقه سنايي، قصد دارد تا با شناسايي دال هاي مرکزي و مفصل بندي عناصر در متن به عملکرد گفتماني ســنايي در چگونگي کاربرد کنش هاي کلامي وي در حکايت دســت يابد.
اصــطلاح گفتمان قبل از اينکه در نظريه هاي ادبي جديد رايج شــود در زبان شــناســي براي اشـــاره به پاره گفتارها يا واحدهاي زباني طولانيتر از جمله به کار ميرفت ، اما به علت تأثير نشانه شناسي و ساختارگرايي، حوزة کاربرد اين اصطلاح اکنون به نظريۀ ادبي، مطالعات فرهنگي و به طورکلي علوم انسـاني گسـترش يافته اسـت .
همچنين يکي از اين مقالات «تحليل گفتمان انتقادي قصيده اي از سـنايي» با تکيه بر نظريۀ فرکلاف نوشـتۀ حسـينيسـروري (١٣٩٣) اسـت که در آن نشـان ميدهد ســـنايي با ترکيب بندي ابعاد گفتمان هاي مســـلط روزگار خود در قالب ژانري از پيش موجود، ســـاختار و نظم گفتماني موجود و مســـلط روزگار خود را بازتوليد کرده است .
Tehran: Scientific and Cultural [In Persian] Bergar, A.