چکیده:
يصنِّف علماء النحو والبلاغة طرق القصر في أربعة أقسام هي: القصر بالنَّفيّ والاستثناء، والقصر بـ (إنَّما)، والقصر باستخدام حروف العطف: (بل - لا - لکن)، والقصر بتقديم ما حقُّه التأخير، وهناک نوع خامس لم يحظَ بالاهتمام الکافي يُسمَّى (القصر بالدَّلالات والقرائن في الکلام) وفيه جوانب ثلاث هي: (القصر بإضافة ضمير الفصل) و(القصر بتعريف طرفي الإسناد) و(القصر بتقديم ما حقُّه التأخير). وقد تخيَّر هذا البحث القصر بتعريف طرفي الإسناد بطريقة الخبر الْمُثبت بـ «الـ»، ليسلِّط الضَّوء عليها، بدءاً ببيان طبيعة هذه الطريقة وکيفيتها، انتهاءً بدراستها دراسة بلاغيَّة أسلوبيَّة دلاليَّة في ديوان کُثيِّر عزَّة. وقامت الدِّراسة البلاغيَّة على تقسيم حالات ورود القصر بتعريف طرفي الإسناد بطريقة الخبر الْمُثبت بالألف واللام، وفق مجيئها في السِّياقات الشِّعرية المتعدِّدة، وتحليلها وفق تفاعلها مع الغرض الشِّعريّ بشکل خاصٍّ، وتفاعلها مع سياق النَّصّ کلِّه بشکلٍّ عام، ابتداءً بأکثرها وروداً انتهاءً بأقلها.
Linguists classify the restriction methods into four sections: Restriction using negative and exceptions, restriction using "Inama", restriction using conjunctions "Bal, La, Lakin", restriction by preceding what must be delayed. There is also a fifth section which doesn't have enough interest. It is called (restriction by references and contexts throughout the speech). The latter has three branches which are (restriction by adding interrupting pronoun), (restriction by defining both sides of contributing) and (restriction by preceding what has to be delayed). This research has chosen the restriction by defining both sides of contributing the method of considering the affirmative "Alkhaber" with adding "AlalefWaLam" to highlight it. Initiating by explaining the nature and method of this method and ending by studying it rhetorical stylish referential study in the collection of poems "kossierazza". This rhetorical study has divided the restriction's cases in defining both sides of contributing in the method of considering the affirmative "Alkhaber" with adding "AlalefWa Lam" according to the multiple poetical contexts and analyzing it according to its interaction with the poetical purpose in a special way. And its interaction with the text's context as a whole initiating by the most repeated restrictions and ending by the less repeated.