چکیده:
از نگاه حقوق بینالملل بشردوستانه، هدف هر یک از طرفین مخاصمه مسلحانه تنها باید تضعیف نیروهای دشمن و خارج کردن آنها از صحنه مبارزه باشد. برا ین اساس، اصولی چند به منظور هدایت و کنترل اقدامات نظامی، شیوهها و رفتارهای جنگی طرفهای مخاصمه و چگونگی رفتار با افراد و گروههای گرفتار در دست دشمن، شکل گرفته است. آنچه در جامعه بینالمللی، پس از گذشت قرنها پذیرفته شده و حقوق جنگ را به حقوق بشردوستانه متحول ساخته، در اسلام از ابتدا مورد تأکید بوده و بهرغم برخی ادعاها و رفتارهای انحرافی و افراطی، در منابع، سیره و آموزههای متعالی اسلام اصولی قابل استنباط است که پایبندی به آنها میتواند در بهبود وضعیت قربانیان جنگ و پاسداشت کرامت و ارزش انسانی آنان نقشی تحولآفرین داشته باشد. بازخوانی این اصول بهویژه در شرایط ظهور برخی گروههای افراطی و رفتارهای خشونتآمیز برخی جنگجویانی که خود را منتسب به اسلام معرفی میکنند، ضرورتی تازه یافته است. این اصول شامل اصول مشترک با حقوق بینالملل بشردوستانه و اصول خاص نظام حقوقی و اخلاقی اسلام است. پژوهش حاضر تحلیل و بررسی اصول مشترک در اسلام و حقوق بینالملل بشردوستانه را عهدهدار شده که خود نشان از نقش تعالیم اسلام در پیدایش و تحول اصول یادشده دارد؛ اما تبیین اصول رفتاری خاص اسلام در حمایت از قربانیان مخاصمات مسلحانه، پژوهشی دیگر را میطلبد.
From the perspective of international humanitarian law (IHL), the main purpose of parties to an armed conflict shall be exclusively weakening the enemy’s forces and repelling them out of the battlefield. Accordingly, several principles are formed aimed at controlling military activities, means and ways of war of the parties to the conflict and their treatment of the individuals and groups caught by the adversary. What has been accepted by international community after several centuries and has transformed the law of war into humanitarian law, has been reaffirmed by Islam from the beginning. Furthermore, in spite of some diversionary and extremist claims and conducts, there are some principles derivable from sources, tradition and transcendental teachings of Islam complying with which can play a transformational role in improving the status of war victims and preserving their human dignity and value. Reconsidering these principles, especially in the condition of the emergence of some extremist groups and violent behaviors of fighters attributing themselves to Islam, has become a new necessity. These principles include some common principles between Islam and IHL and certain principles specific to legal and ethical system of Islam. The present article undertakes the analysis and examination of common principles of Islam and IHL that indicates the influence of Islamic thoughts on the development of these principles. However, there are certain principles of conduct in Islam relative to protecting victims of armed conflicts that require another study.
خلاصه ماشینی:
از این روی ، در منابع و سیره اسلامی از دیرباز علاوه بر اصولی که در حقوق بین الملل بشردوستانه جدید به رسمیت شناخته شده ، اصولی مترقی تر برخاسته از آموزه های متعالی اسلام قابل درک و شناسایی بوده که پای بندی به آن می تواند در بهبود وضعیت قربانیان جنگ و پاسداشت کرامت و ارزش انسانی آنان نقشی تحول آفرین داشته باشد.
اصول رفتاری حاکم نکته قابل توجه در این زمینه این است که منظور ما از اصول در اینجا، اصول کلی حقوق بین الملل بشردوستانه مانند اصل تفکیک و اصل ضرورت که بر رفتار جنگی طرف های مخاصمه در انتخاب شیوه ها و ابزار جنگی حکومت می کند، نیست ؛ بلکه اصولی مورد نظر است که طرف مخاصمه باید در رفتار خود با نیروها یا افرادی از دشمن که تحت اسارت یا بازداشت او و یا به نحوی در اختیار و کنترل او قرارگرفته اند رعایت کند.
اصول انسانیت یا مرتکزات نخستین بشری این استدلال را تقویت می کند که آنچه بموجب معاهده منع نشده است نمی تواند لزوما قانونی باشد(٨٧ :٢٠٠٠ ,Meron) می توان گفت «اصل انسانیت » به منزله یک اصل کلی حقوق بین الملل بشردوستانه ، شرط حداقل استانداردهای رفتار را مقرر می دارد که در شرایط جنگی و خصوصا نسبت به وضعیت هایی که مشمول مقررات معاهداتی و عرفی قرارنمی گیرند، اعمال می گردد.