چکیده:
قانون زندانها برای زندانیان حقوق معنوی قائل شده است که عبارتنداز:
حق تعجیل در محاکمه حق حضور در مراسم مذهبی» حق آموزشهای اخلاقی
و مذهبی» حق آموزشهای علمی و حرفه ای» حق برخورداری از محیط آرام»
حق مددجویی» حق نگهداری اطفال محکومان زن توسط مادران» حق ملاقات؛
حق استفاده از مرخصی» حق مکاتبات و ارتباط تلفنی» حق زندانی در بودن
همسرش با اوه حق محبوس نسبت به تنبیه و تشویق» حق رسیدگی به شکایات
زندانیان»ه حق رسیل کی و حل اختلافات بین محکومانه محبوس در صورت
تبرئه میباشند» در فقه امامیه به بعضی از این حقوق تصریح نشده است بلکه از
عمومات آیات قرآن و روایات معصومین(ع) میتوان آنها را استفاده نمود» در
این تحقیق حقوق مذ کور از این جهت مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.
Law of prisons has considered intellectual rights for prisoners which are:
Hastening the trial, attending the religious rites, learning religious and ethical
points, professional and scientific trainings, enjoying peaceful atmosphere,
social care, mother prisoners looking after their kids, visitation, use of leave,
phone calls and correspondence, having his/her spouse beside, punishment
and encouragement, their complaints being filed, their differences being
resolved, being exonerated. In jurisprudence of Imamate, some of these rights
have not been clarified; rather, the Quranic verses and narrations of the
Immaculate (‘a) can be referred to for the purpose. This research deals with
those rights in this respect.
خلاصه ماشینی:
بررسي مباني فقهي ، حقوقي معنوي زندانيان در فقه اماميه احمد مرادخاني ١ ـ پروانه قنواتي 2 تاريخ دريافت : ٩١/٨/١٠ تاريخ پذيرش : ٩٢/٥/٢٠ چکيده قانون زندان ها براي زندانيان حقوق معنوي قائل شده است که عبارتنداز: حق تعجيل در محاکمه ، حق حضور در مراسم مذهبي ، حق آموزش هاي اخلاقي و مذهبي ، حق آموزش هاي علمي و حرفه اي ، حق برخورداري از محيط آرام ، حق مددجويي ، حق نگهداري اطفال محکومان زن توسط مادران ، حق ملاقات ، حق استفاده از مرخصي ، حق مکاتبات و ارتباط تلفني ، حق زنداني در بودن همسرش با او، حق محبوس نسبت به تنبيه و تشويق ، حق رسيدگي به شکايات زندانيان ، حق رسيدگي و حل اختلافات بين محکومان ، محبوس در صورت تبرئه مي باشند، در فقه اماميه به بعضي از اين حقوق تصريح نشده است بلکه از عمومات آيات قرآن و روايات معصومين (ع ) مي توان آنها را استفاده نمود، در اين تحقيق حقوق مذکور از اين جهت مورد بحث و بررسي قرار مي گيرند.
در فقه اماميه اين بحث از سه جهت قابل بررسي است : اولا: محيط زندان که افراد مختلف با جرم هاي مختلف جهت تحمل کيفر با هدف تربيت و پرورش روح و روان مدت حبس خود را مي گذارنند به آرامش بيشتري نيازمندند تا اهداف برنامه هاي تربيتي و پرورشي که متوليان زندان براي زندانيان برنامه ريزي کرده اند نتيجه مطلوب را بدهد چون آرامش و آسايش روحي رواني عاملي است که کمک زيادي به ارتقا و پيشرفت انسان در عرصه هاي مختلف زندگي مي کند.