چکیده:
یکی از مهمترین کلیدواژههای قرآنی، اسراف است. این عمل از منظر قرآن و روایات آنچنان قبیح به شمار میرود که مطابق با آن، مسرفین از دایره محبت خداوند خارج گشتهاند. اگرچه تاکنون پژوهشهای بسیاری، اثرات فرهنگی-اجتماعی اسراف در حوزه فردی را برشمردهاند، توجه به آثار اسراف در بخش دولتی (حوزه اختیارات حکومت)، کمتر مورد توجه واقع شده است. این مقاله ضمن ارائه تعریفی از اسراف بر اساس آموزههای دینی و بررسی مواردی از آن در بخش دولتی ایران، با استفاده از دادههای کتابخانهای و روش توصیفی-تحلیلی به بررسی اثرات فرهنگی-اجتماعی اسراف در این بخش پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد بروز شکاف فرهنگی-اجتماعی در جامعه و رواج فرهنگ مصرفگرایی، عدم استفاده صحیح از مواهب خدادادی و بروز فرهنگ ناسپاسی در جامعه، رسوخ فرهنگ خامفروشی در لایه مدیریتی کشور و سرریز آن در فرهنگ مردمی و از بین رفتن توازن اجتماعی و بروز فقر در جامعه از جمله مهمترین اثرات اجتماعی-فرهنگی اسراف در بخش دولتی است.
A recurrent Quranic term is extravagance (israf). This is considered by both
the holy Quran and Traditions so abhorrent that those who practice it are
dismissed from God's favor and grace. Though the socio-cultural effects of
this vice has been elaborated upon within personal domain, its impact on the
state sector has almost been neglected. The article, therefore, has focused on
the latter after offering a definition of the concept based on religious
instructions using library and descriptive analytical method.
The results show that this type of extravagance has several effects, namely
socio-cultural rift, expansion of consumerism, improper use of divine bounty
and the occurrence of ungratefulness to God's favors, expansion of raw
material sales in the managerial sector and its extension to public culture,
disturbance of social equilibrium and the rise of poverty in society.