چکیده:
معنویت مدرن، مفهومی است که فهم آن، در گروی بررسی دقیق مصادیق نوپدید آن است. این پژوهش با بررسی یکی از مصادیق مزبور، یعنی شیطانگرایی مدرن در پی یافت شاخصههای آن برآمده است. ازآنجاکه شیطانگرایی مدرن، ناظر به جریان مدرنیسم و لیبرالیسم و اومانیسم مسیحی، تحقق یافته است، با بهکارگیری روش توصیفی ـ تحلیلی، نخست، به بررسی شاخصههای معنویت مدرن در جریانهای مزبور پرداختیم و سپس آن را با شیطانگرایی در دو ساحت روانشناختی و جامعهشناختی تطبیق کردهایم. در نهایت، جایگزینهای معنویت در شیطانگرایی که همسو با جریانهای نوسازی مسیحی بود را بهعنوان نتیجهگیری بیانکردهایم. جایگزینهای مزبور عبارتند از التفات به لذت و خشنودی فرد انسانی بخصوص در مسائل جنسی، به جای تقوا و پارسایی؛ معرفت به ساحت ناخودآگاه فردی، به جای عرفان به موجود مابعدالطبیعی؛ تبدیل سازوکار معنوی سنتی که بیشتر صبغۀ درونی داشت، به پویشها و فعالیتهای اجتماعی با هدف حل مشکلات جامعه شناختی؛ تخلق به اخلاق فردگرایانه، بهجای اخلاق دینی با رویکردهای جمعی.
Modern spirituality is a concept that requires careful consideration of emerging examples. Examining one of these examples i.e. modern satanism, this study has sought to find its characteristics. Using a descriptive-analytical method, and considering the effects of modernism, liberalism and Christian humanism on satanism, this study first examines the characteristics of modern spirituality in new movements and then compares it with satanism in both psychological and sociological studies. Finally, we have outlined spiritual alternatives to satanism that are in line with new movements in Christianity. These alternatives are, paying attention to personal pleasure, especially sexual matters instead of piety, paying attention to individual unconscious knowledge, instead of knowing the metaphysical being, transforming the structure of traditional spirituality, which is more internal, into social dynamics and activities aimed at solving sociological problems, paying attention to individual ethics instead of religious ethics with social approaches.
خلاصه ماشینی:
در نهایت، با عنایت به ضرورت معنویت در شیطانگرایی ـ بهعنوان یک دین مدرن که دارای اسطورهشناسی، نمادشناسی و آئینها و تشریفات دینی است ـ جریان این معنویت را در قالبهای جایگزین معنویت ادیان ابراهیمی بهویژه مسیحیت، در زمینههای روانشناختی و جامعهشناختی بهطور مصداقی و مفهومی، بررسیکردیم.
آیا این خودآگاهی قابلیت این را نداشت که در چارچوبهای دینی و سنتی روزآمد شود؟ مگر نه این است که دین و فرهنگ نیز با روان انسان در تعاملاند و قابلیت این را دارند که همگام با انسان پویا شوند؟ پس چرا روانشناسی و علوم مدرن در تقابل با اصول و مبانی دینی قرار گرفتند؟ در جواب باید این نکته را بیان کرد که انسان مدرن، در علم روانشناسی و روانکاوی چیزی را میجست که ادیان و مذاهب، آن را دریغ کرده بودند و آن اینکه برای انسان مدرن، مذاهب درونی و ناشی از روح نیستند؛ بلکه از بیرون تحمیل میشوند و از ابداعات دنیای خارج اند.
شیطانگرایی اعضایش را تشویق میکند تا اگو خود را به سمت خوب و قدرت، رشد دهند؛ زیرا این به آنها خود احترامی (Self-Respect) میدهد که برای وجود حیاتی در این زندگی ضروری است (همان، ص50).
An In-depth Analysis of the Doctrine of Salvation in Christianity in Terms of the Degree of Monotheistic Faith with an Emphasis on the Views of Allameh Tabataba'i and Ayatollah Mesbah ( Seyed Morteza Honarmand / Assistant Professor Department of Islamic Studies Malayer University navust@yahoo.
The Role of Satan in the World from the Perspective of the Qur'anand the Testaments ( Hamed Nazarpour / Assistant Professor of Religions and Mysticism Department of Islamic Education University of Isfahan h.