چکیده:
علم دراسات الصورة (Image Studies) أو الصورولوجیا أو علم الصور (Imagologie) یبیّن لنا جانبا هامّا من وظیفة الأدب المقارن(أو النقد المقارن بالواقع) فی المدرسة الفرنسیة حیث یتطرق إلى دراسة صورة "الأنا" و"الآخر" فی النصوص الأدبیة. صورة الآخر کمرآة یرى الأنا نفسه فیها من جانب ویرى الآخر معاملة الأنا ومواجهته معه من جانب آخر. دون جوان (Don Juan) شخصیة أسطوریة إسبانیة تُعرف بزیر النساء أو مغوی النساء أو صریع الغوانی فی الثقافة الإسبانیة خاصة وفی الثقافة الأروبیة أو العالمیة عامّة. لدون جوان علاقات مع مختلف النساء ولایزال یبحث عن امرأة أخرى جدیدة ویترک القدیمة تماما. للشاعرین سمیح القاسم وعبدالله بَشیو، باعتبارهما فحول أدب المقاومة فی الأدبین العربی والکردی، قصیدتان موجّهتان إلى دون جوان وهما یوظفان صورته السلبیة فی مجال أدب المقاومة توظیفا جدیدا لیظهرا مدى التزامهما بهذا النوع من الأدب ویُثریا المعانی الشعریة لدیهما. تبحث هذه المقالة عن کیفیة الرؤیة لصورة الآخر الأسطوری الإسبانی وتوظیفها فی شعر الأنا العربی والکردی بالاعتماد على المنهج الوصفی التحلیلی وعلى ضوء الأدب المقارن الأمریکی. توصلت الدراسة إلى أن رؤیة سمیح القاسم فی صورة دون جوان تسامحیة على الإطلاق، لکن رؤیة عبدالله بَشیو تسامحیة أولاً ثم تتغیر وتَصیر تشویهیة سلبیة انتهاءاً، والأنا حقیقیة فی هاتین القصیدتین لکن الآخر أسطوری یعنی أن الآخر صورة من صورة الآخر الأصلی البدائی.
The Image studies or Imagologie show the important part of the function of Comparative literature or Comparative criticism at French school, wherefrom study the image of "I" and "Other" in literary texts. The image of "Other" is like a mirror that reflexes the image of "I" firstly, then "Other" can see the lookout or viewpoint of "I" secondly. Don Juan is a Spanish mythical character that recognized as philander or gallant or flirt-man in Spanish culture and European culture. He has a lot of linkages with women and girls, so, always follow new another woman and leave the prior. Samiĥ Alqasem and Abullah Paşêw, as tow grate poets at the Resistance literature in Arabic literature and Kurdish literature, have an ode to Don Juan and want to use the negative image of him for duty to resistance literature and enrich their poetic purposes. This essay is try to discover the lookout and its function in the poem of "Arabic I" and "Kurdish I" about "Spanish mythical other" emphatically on analytic- descriptive method and tendentiously on comparative literature. Some results show that the lookout of Samiĥ Alqasem in Don Juan is tolerance utterly, but the lookout of Abullah Paşêw is tolerance firstly then change to negative ugly lookout finally, also, "I" is a human but "Other" is a myth in this tow ode.