چکیده:
رسام عربزاده از جمله هنرمندان معاصر در حوزه طراحی و تولید فرش است. اکثر آثار ایشان حاوی عناوین مختلف ادبی، فرهنگی، عرفانی و فلسفی است. عناوینی که رسام عربزاده برای آثارش برگزیده نشان از قایل شدن اهمیت به عنوان اثر، علاوه بر خود اثر هستند. در این جستار، سعی بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از نشانهشناسی، عناوین و متون مرتبط با آن در آثار ایشان مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر ضمن بررسی عناوین آثار منتخب(۱۲مورد) از آثار رسام عربزاده به دنبال پاسخگویی به این سوالات است که، چه ارتباطی بین دال(عنوان) و مدلول(متن) وجود دارد؟ و آیا عناوین آثار رسام عربزاده در خوانش مفهوم متن اثر دخالت دارد؟ نتایج پژوهش نشان میدهد، ضمن اینکه عنوان در آثار وی، مهمترین و اساسیترین درگاه ورود به آن اثر است، ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم آن اثر دارد. از سویی، ذهن خواننده را به چالش کشیده، فرضیههایی برای او مطرح ساخته و او را به خوانشی عمیق از متن اثر تحریک میکند. عنوان در آثار رسام عربزاده در خوانش متن آثار بسیار موثر بوده و در اغلب موارد به عنوان بخشی از اثر نیز میتواند باشد.
RasamArabzadeh is the contemporary artists in the field of designingand producing carpet. Most of his works contain various literary, cultural, mystical, and philosophical titles. The titles that he has chosen for his works reflecting the importance of the titles in his works in addition to the works themselves. In this research, we try to use the descriptive-analytical method and using semiotics to examine the titles and related texts in his works. The present research, investigates the titles of the selected works (12 items) of RasamArabzadeh, seeks to answer these questions. What is the relationship between the sign (title) and the signifier (text)? Moreover, does the titles of the works of RasoulArabzadeh interfere with the reading of the meaning of the text? The results of the research show that while the title of works is the most important and basic entrance into the works, closely related to concepts of the works. On the other hand, it challenges the reader's mind, makes hypotheses and provokes a deep reading of the text. The titles in RasamArabzadeh's works are very effective in reading the text of the works and in most cases; titles are part of the works.