چکیده:
ملا رجبعلی تبریزی فیلسوف عصر صفوی اصفهان از جمله فیلسوفانی است که در بسیاری از اصول و مبانی حکمت متعالیه با صدرا مخالفت نموده. یکی از این اصول مسئله اشتراک لفظی یا معنوی وجوداست. تبریزی به شدت با اشتراک معنوی وجود مخالفت کرده و به اشتراک لفظی آن، میان واجب و ممکن قائل است. تبریزی سه گونه دلیل بر مدعای خود میآورد؛ "عقلی"، "استناد به کلام حکماوعرفا"و"دلیل روایی". نوشتار حاضر ضمن ارائه دیدگاه وی در این زمینه، سعی کرده تا با بیان ادله ی غیر روایی (ادله عقلی) او، ضعف و کاستی آنها را در حد بضاعت خویش بنمایاند. از جمله ادله ی تبریزی بر مدعای خود سخنان حکمای نام آوری چون معلم اول و ثانی است. اما با بررسی اندیشههای آن بزرگان نشان دادهایم که چگونه تبریزی عملا دچار جزء نگری گشته و صدر و ذیل آن سخنان و یا دیگر سخنان آن بزرگان را نادیده گرفته است.
Mulla Rajab Ali Tabrizi philosopher of Safavid Isfahan is one of those philosophers who opposed many of the principles of transcendental philosophy Sadra . One of these principles is the spiritual or literal Share . Tabrizi strongly opposed spiritual Subscribe and share its rhetoric, the distinction is necessary and possible. Tabrizi triple proof of his claim; "rational", "cite the words of Hkmavrfa" and "the validity". This paper also presents his views in this regard, to try to explain the reasons for his non-narrative, their weaknesses and shortcomings as his poor show . Including evidence of Tabriz on his claim as a teacher first and second technology is called wise words. But by studying the ideas of its leaders have shown how Tabrizi actually become a part of review And the top and following those words or other words of the elders ignored.Keywords: Mulla Rajab Ali Tabrizi, School of Isfahan, sharing, Verbal Share Existence , spiritual sharing.